Samenwerking met Universiteit Leiden: rector van College of Europe op bezoek

Federica Mogherini, rector van het College of Europe, bezocht op 23 november Campus Den Haag voor de officiële lancering van de Europe Hub. In dit nieuwe interdisciplinaire platform voor onderzoek en onderwijs van de Universiteit Leiden staan de maatschappelijke en bestuurlijke uitdagingen waar Europa voor staat centraal.

Rondetafelgesprek over samenwerking

Het bezoek begon met een rondetafelgesprek met de leden van de Europe Hub. Antoaneta Dimitrova, Hoogleraar Comparative Governance, heette iedereen welkom en introduceerde de Europe Hub. Een uniek initiatief, volgens Dimitrova, waarbij diverse wetenschappers van de Universiteit Leiden met verschillende achtergronden zich inzetten voor onderzoek en onderwijs rondom Europa en de Europese Unie. De faculteiten Rechtsgeleerdheid, Geesteswetenschappen, Governance and Global Affairs en Sociale Wetenschappen zijn vertegenwoordigd, maar iedereen is welkom. Dimitrova: ‘Het uitgangspunt van de Europe Hub is interdisciplinaire samenwerking.’

Zowel het College of Europe als de Europe Hub zijn enthousiast om op het vlak van onderwijs en onderzoek rondom de Europese Unie samen te werken. Zo benoemde Mogherini dat ze vanuit het College of Europe een beurzenprogramma hebben opgezet om meer studenten aan het College of Europe te kunnen verwelkomen. Sinds dit jaar zijn er tien beurzen speciaal beschikbaar gesteld voor Nederlandse studenten vanuit de Nederlandse overheid. Via deze weg wil Mogherini kansen bieden aan studenten van onder andere de Universiteit Leiden, om zo bij te dragen aan een grotere diversiteit binnen het College of Europe.

Mensen van middelbare leeftijd zitten rond een  vergadertafel. Voor hun staan naambordjes, glazen met water en koffie en notitieboekjes. Zij zijn geanimeerd in gesprek.
Het rondetafelgesprek

Diversiteit, uitbreiding onderwijs en de cruciale rol van docenten

Een van de speerpunten van het rondetafelgesprek was diversiteit: Mogherini hecht er belang aan dat er aan het College of Europe diverse perspectieven op de Europese Unie worden gedeeld. Door een brede selectie aan professoren en studenten te verwelkomen en daarbij ook te streven naar gendergelijkheid kan dit volgens haar gewaarborgd worden. Minder dan 20 % van hun studenten komt van buiten de Europese Unie: ‘Daarvan komt 5-7% van buiten Europa. We hebben studenten uit Turkije, Marokko en Egypte. En nog enkelen uit de Verenigde Staten en Latijns Amerika.’

Een ander speerpunt van het rondetafelgesprek was Mogherini’s wens om onderwijs toegespitst op de Europese Unie uit te breiden. Het College of Europe heeft momenteel twee campussen: in Brugge, België en in Natolin, het meest zuidelijke district van de Poolse hoofdstad Warschau. Binnenkort opent een derde campus in Tirana, de hoofdstad van Albanië, waar een nieuwe master op het gebied van Europese integratie gegeven zal worden.

Docenten spelen een cruciale rol in de bevordering van diversiteit.

De belangrijkste conclusie van het rondetafelgesprek was dat Mogherini de hulp nodig heeft van de aanwezige docenten om de verschillende studieprogramma’s van het College of Europe onder de aandacht te brengen. Aangezien ‘vrijwel alle studenten bij ons binnen komen omdat een docent het ze had aangeraden,’ kunnen docenten volgens Mogherini een cruciale rol spelen om de diversiteit binnen het College of Europe te bevorderen en ervoor zorgen dat studenten met een kritische blik en brede kennis van diverse perspectieven op de Europese Unie het werkveld betreden.

Middagprogramma

Het bezoek werd afgesloten met een lezing van Mogherini, een Q&A met studenten en de officiële lancering van de Europe Hub. In haar lezing getiteld ‘The EU and the changing world order’ ging Mogherini met name in op de toenemende polarisatie in de wereld, de invloed daarvan op de wereldorde en de manieren waarop de EU relevant kan blijven in de veranderende wereldorde. In de Q&A werd er over deze veranderende wereldorde doorgevraagd, met vragen over de betrekkingen van de EU met China en Rusland en over de manieren waarop de EU met de Verenigde Staten kan samenwerken indien Trump wordt herkozen.

Je kijkt uit op een volle collegezaal, met jonge studenten en mensen van middelbare leeftijd. De collegegever die rechts vooraan de foto staatis Federica Mogherini. Zij heeft blond haar en een bruin jasje aan.
Federica Mogherini geeft haar lezing 'The EU and the changing world order'

Tekst: Jeanne Viet