Zes topopleidingen bij Geesteswetenschappen

De bacheloropleidingen Duitse taal en cultuur, Griekse en Latijnse taal en cultuur, Nederlandse taal en cultuur, Oude Nabije Oosten-studies, Religiewetenschappen en Taalwetenschap hebben het predicaat topopleiding gekregen van de Keuzegids.

Duitse taal en cultuur

De opleiding Duitse Taal en Cultuur scoort in totaal 86 punten. Daarmee heeft de opleiding zich zelfs verbeterd ten opzichte van vorig jaar, toen ze met 77 punten topopleiding werd. Zowel op de inhoud, de kwaliteit van de docenten, de toetsing als de sfeer scoort de opleiding bovengemiddeld.

Griekse en Latijnse taal en cultuur

De opleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur krijgt een score van 80 punten. Daarmee staat de opleiding opnieuw in de lijst met Leidse topopleidingen. Het propedeusejaar is voor studenten soms lastig, maar daarna zijn ze tevreden over de inhoud van de opleiding. Ook de baankansen zijn goed, vooral voor studenten die het onderwijs in willen.

Nederlandse taal en cultuur

Nederlandse taal en cultuur is voor het eerst een topopleiding. De opleiding scoort 77 punten. Studenten beoordelen vooral de kwaliteit en betrokkenheid van de docenten hoog. Daarnaast halen ze relatief vaak binnen vier jaar een diploma en kunnen ze in Leiden kiezen voor bijzondere vakken, zoals Zuid-Afrikaanse letterkunde.

Oude Nabije Oosten-studies

Oude Nabije Oosten-studies scoort opnieuw goed. De opleiding is voor het vierde opeenvolgende jaar de landelijke koploper in de categorie Niet-westerse talen en culturen. Studenten zijn heel tevreden over de inhoud, de docenten, de toetsing en de sfeer van de opleiding. In totaal scoort de opleiding 86 punten.

Religiewetenschappen

Religiewetenschappen staat met 77 punten voor het vierde opeenvolgende jaar in de lijst met topopleiding. De voorbereiding op de arbeidsmarkt zou beter kunnen volgens studenten, maar zij waarderen de docenten, toetsing en sfeer van de opleiding.

Taalwetenschap

Taalwetenschap doet het voor het tweede jaar op rij goed. De bacheloropleiding scoort 77 punten en is daarmee de hoogst gewaardeerde bacheloropleiding Taalwetenschap van Nederland. Studenten halen in Leiden bovengemiddeld vaak binnen vier jaar een diploma.

De Keuzegids beoordeelt jaarlijks alle opleidingen in het mbo, hbo en wo. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van de studentenoordelen uit de Nationale Studenten Enquête (NSE), arbeidsmarktcijfers van het Researchcentrum voor Onderzoek en Arbeidsmarkt (ROA) en studiesuccescijfers van de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Opleidingen kunnen maximaal 100 punten krijgen. Vanaf 75 punten mogen zij zichzelf topopleiding noemen.