Hackathon over anonimiteit in sociale netwerken was een groot succes

Hoe anoniem is een individu in een sociaal netwerk? En is het voor hackers mogelijk om gevoelige informatie uit data te halen? Dat waren de hoofdonderwerpen van de hackathon die POPNET en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op 3 mei organiseerden op het Leiden Institute of Advanced Computer Science.

Door te kijken naar openlijk beschikbare data van bijvoorbeeld Facebook, moesten studenten het sociale netwerk van verschillende vrijwilligers afleiden. Hierbij zochten ze naar links die informatie geven, zoals facebookvrienden, instagramvolgers en connecties op LinkedIn. Zo konden ze een netwerk opbouwen rondom de vrijwilliger. De resultaten maken inzichtelijk welke netwerkgegevens men uit openbare data kan afleiden, en dus in hoeverre mensen in sociale netwerken echt anoniem zijn.