Vidi-subsidie voor Angus Mol: ‘Historische games zijn een soort tijdmachines’
Hoe geven games vorm aan onze ervaring van het verleden? Universitair docent Angus Mol ontvangt een Vidi-beurs om antwoord te geven op die vraag.
‘Heel veel mensen vinden games en geschiedenis een interessante combinatie’, vertelt Mol. ‘Van de gameserie Assassin’s Creed bijvoorbeeld zijn meer dan 155 miljoen exemplaren verkocht. Alleen dat gegeven maakt het al de moeite waard om games te onderzoeken, maar ik vind ze ook conceptueel heel interessant. Games fungeren als een tijdmachine: je voelt je niet in het hier en nu, maar in een andere tijd. Tegelijkertijd is die tijd natuurlijk in het heden ontworpen. Dat is een interessante paradox, die je ook tegenkomt in literatuur en film. Het verschil met games is volgens mij dat je daar echt interacteert.’
Games, ontwikkelaars en spelers
Mol wil zich in zijn onderzoek dan ook niet beperken tot game developers en de uiteindelijke game die zij maken. Ook spelers en hun ervaring gaan een belangrijke rol spelen. ‘Natuurlijk gaan we kijken welke elementen een ontwikkelaar inzet om het verleden te maken, maar er is altijd sprake van interactie met spelers’, licht hij toe. ‘Zij ontvangen de game niet alleen, ze nemen allerlei ideeën, kennis en waarden mee, waarna ze gaan interacteren met het spel.’
Spelers nemen allerlei ideeën, kennis en waarden mee het spel in.
Op deze manier wil Mol het begrip van wat games doen naar een hoger niveau tillen. ‘Als ik kritiek zou hebben op game studies op dit moment, is het dat het nog vaak gaat over de individual game critic. Iemand speelt een game en zet daar vervolgens goed onderbouwde gedachten over op papier. Ik wil die schaal gaan vergroten. Niet zozeer meer ‘wat vind ik belangrijk?’, maar ‘wat vinden spelers hiervan?’ We gaan bijvoorbeeld met meerdere typen spelers gamen of kijken naar discussies op Reddit en social media om te zien waarover mensen aan het praten zijn.’
Om te achterhalen hoe die interactie leidt tot een creatie van het verleden, wil Mol spelers tijdens het gamen volgen. ‘Hoe reageren mensen bijvoorbeeld als er een historisch figuur in de game zit? Gaan ze dan googelen wie het is of maakt het ze eigenlijk helemaal niet uit?’ En ook na het gamen laten spelers merken wat ze ervan vonden, bijvoorbeeld door recensies achter te laten op Facebook of Reddit. ‘Dat soort uitingen gaan we ook bekijken om te zien hoe mensen iets ervaren hebben en hoe ze daarop reageren.’
Verder kijken dan schietspelletjes
Uiteindelijk moeten de resultaten daarvan niet alleen leiden tot nieuwe inzichten voor gameonderzoekers. Ook anderen die zich bezighouden met games moeten wat Mol betreft iets hebben aan zijn onderzoek. ‘Het is de bedoeling om onze inzichten meteen te vertalen naar inzichten waarmee spelers, game developers en mensen die professioneel met het verleden werken iets kunnen.’
We willen onze inzichten vertalen naar inzichten voor spelers, game developers en mensen die professioneel met het verleden werken.
‘Heel veel mensen, bijvoorbeeld in de museumwereld, zien games als een enorme kans, maar weten niet hoe ze dat moeten aanpakken. Ik wil naar ze toe stappen met gerichte kennis en breder kijken waar de aanknopingspunten zijn voor game developers om die kennis te verwerken. Nog steeds spelen veel games zich af in de Tweede Wereldoorlog. Je krijgt een geweer in je handen of zit in een tank en schiet. Ik wil graag kijken hoe je meer diverse initiatieven ondersteunt, in ogenschouw nemend dat er wel entertainment moet worden verkocht.’