Facultaire Toogdag: meerwaarde door verschillende wetenschappelijke brillen

Tijdens de eerste facultaire toogdag van rechtenfaculteit, op 27 januari, werden wetenschappers uitgenodigd om vanuit hun eigen perspectief en expertise te kijken naar de oorlog in Oekraïne. Aan de hand van lezingen, discussies en workshops werden verschillende aspecten rondom dit thema behandeld.

Vier doelen

‘Voor mij heeft deze dag 4 doelen’, begon Stefaan Van den Bogaert, vice-decaan onderzoek en hoogleraar Europees Recht, de facultaire toogdag. ‘Allereerst: iets nieuws leren. Door deel te nemen aan de verschillende sessies en te luisteren naar sprekers hoop ik dat iedereen wat opsteekt. Ten tweede: ontmoeten en elkaar leren kennen. Het is de perfecte manier om nieuwe contacten op te doen of huidige te verdiepen. Ten derde hoop ik dat deze dag een startpunt is voor een jaarlijkse traditie. En ten slotte, en dat haakt aan bij het thema van deze dag, zou onderzoek moeten bijdragen aan de wereld. En dus ook: op welke manieren kunnen wij als wetenschappers een rol spelen als het gaat over de toestand in Oekraïne?’

Verbondenheid en samenwerking

Een van de eerste sprekers van de dag was dan ook Andrii Zhupanyn, alumnus van de faculteit en momenteel parlementslid in Oekraïne. Hij vertelde hoe zijn leven, land en toekomstplannen van de een op de andere dag veranderden. ‘Dit was de ergste dag uit mijn leven. Maar ik stond – en sta nog steeds- tegelijkertijd ook versteld van de verbondenheid en samenwerking van mensen. Zowel mijn landgenoten als iedereen van buiten die op wat voor manier dan ook hielp. Iedereen had opeens hetzelfde doel.’ Tegelijkertijd veranderde de oorlog ook in rap tempo de politieke positie van Oekraïne binnen Europa, en hoe er naar het land wordt gekeken. Iets waar sprekers Antoaneta Dimitrova, hoogleraar Comparative Governance, en Luuk van Middelaar, Hoogleraar Grondslagen en praktijk van de Europese Unie en haar instellingen, vanuit hun expertise verder op in gingen.

Morele dillema’s

Tijdens verschillende sessies presenteerden onderzoekers tijdens de toogdag hoe zij de huidige situatie in Oekraïne in hun werk behandelen. Van een nieuw belastingverdrag met Rusland tot een discussie over immigratie-wetgeving. Ook werd tijdens een sessie in gegaan op het onderwerp ‘morele verwondingen’ en de studies die hiernaar zijn verricht. De morele dilemma’s waarmee militairen tijdens uitzendingen geconfronteerd worden staan centraal in het keuzevak Defensie, Veiligheid en Moraliteit, een samenwerking tussen de afdelingen Criminologie en Encyclopedie van de Rechtswetenschap van onze faculteit en het Ministerie van Defensie.

Daarnaast konden onderzoekers van elkaar leren tijdens het Research café, waar ook verder werd in gegaan op zaken als data-management en het aanvragen en het regelen van onderzoeksfinanciering.