Universiteit Leiden

nl en

Over BAS InSite

Vanaf januari 2026 gaat Universiteit Leiden over op een nieuw, toekomstbestendig Basis Administratie Systeem: BAS InSite. Het systeem vervangt SAP Self Service en de personele, financiële en administratieve zaken op het Serviceplein.

Het nieuwe systeem, gebouwd op de software van AFAS, biedt één geïntegreerd platform voor HR, financiën en inkoop. De bedrijfsprocessen en systemen worden beter, slimmer en eenvoudiger ingericht, passend bij de moderne manier van werken en samenwerken die Universiteit Leiden nastreeft.  

Basis op Orde

Vanuit het Strategisch Plan werkt Universiteit Leiden aan het versterken van de organisatie en de processen. Door de 'Basis op Orde' te brengen creëren we 'Ruimte voor Vernieuwing'. Dat betekent een nieuwe werkwijze gericht op vertrouwen, harmonisering, integraliteit en samenwerking. Het levert een efficiëntere bedrijfsvoering op.

Meest gestelde vragen

Jazeker. Jij krijgt vanaf januari met BAS InSite te maken, omdat het SAP Self Service en delen van het Serviceplein vervangt. In BAS InSite vind je jouw eigen financiële en personele administratie. Het systeem gebruik je via je laptop of de BAS InSite Pocket app op je mobiele telefooon. Je vraagt eenvoudig verlof aan, geeft een adreswijziging door, declareert onkosten, bekijkt je salarisspecificatie of geeft je keuzes uit het keuzemodel arbeidsvoorwaarden door.

Het nieuwe systeem ondersteunt de HR-, financiële- en inkoopprocessen. Het systeem beïnvloedt de manier van werken en biedt voordelen in gebruiksvriendelijkheid, met meer inzicht en overzicht in processtappen. Het bestellen van goederen (bijvoorbeeld bloemen of kantoorartikelen) via de moderne portal wordt aantrekkelijker en eenvoudiger. Je merkt dat je persoonlijke administratie sneller en makkelijker te regelen is via het intuïtieve systeem.

Een nieuw systeem in gebruik nemen kost tijd. Naast het inrichten van het systeem, data omzetten vanuit het oude systeem en zorgen voor de aansluiting op zo’n 83 andere systemen, gebeurt er nog veel meer. Om dit fundament onder de basisadministratie klaar te zetten wordt de organisatie hier grondig op voorbereid door het Programma BAS (Bouwen aan Samenwerking). Het systeem en de nieuwe werkwijze laten landen in de organisatie verloopt via Lokale AFAS Teams (LAT), onder leiding van een voorzitter. Als belangrijke taken hebben zij: inventariseren van de communicatie- en trainingsbehoeften, het implementatieplan toepassen op het eigen organisatieonderdeel en signaleren van specifieke aandachtspunten.

In oktober wordt de hele keten voor HR, financiën en inkoop uitgebreid getest. De medewerkers voor wie er veel gaat veranderen worden in november/december getraind, zodat iedereen vanaf januari 2026 goed voorbereid met het nieuwe systeem kan werken. Waar nodig worden er e-learnings en webinars georganiseerd.

Vragen

Het is belangrijk dat je uiterlijk 30 november 2025 jouw persoonlijke administratie op orde hebt gebracht. De checklist geeft je een overzicht van de administratieve zaken die op tijd afgerond en goedgekeurd in het systeem moeten staan.

  • Heb je vragen over je administratie? Dan vind je hierover informatie op deze website.
  • Voor meer achtergrondinformatie kun je terecht op de Sharepoint-pagina.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.