Universiteit Leiden

nl en

Didactiek - Basis Kwalificatie Onderwijs

Toetsen en beoordelen (BKO-cursus)

Ga aan de hand van (je eigen) toetsmateriaal aan de slag om je toetsen kwalitatief te verbeteren.

Doelgroep
Docent
Docent
Niloufar Daneshkhah  (Promovendus / gast)
Werkvorm
Training

Deze cursus is op dit moment volgeboekt; je wordt op een wachtlijst geplaatst. 

Het ontwerpen en leveren van kwaliteitsbeoordelingen die zijn afgestemd op de leerdoelen is erg belangrijk. Hoe kan dit worden gedaan? Hoe kun je de kwaliteit van uw toets evalueren? Hoe kies je de juiste beoordelingsformats? Hoe construeer je duidelijke en samenhangende tentamentvragen en -opdrachten? Hoe kun je ervoor zorgen dat deze valide en betrouwbaar worden beoordeeld? Hoe kun je je assessment zo ontwerpen dat het het leren van studenten ondersteunt?

Van beoordelingsontwerp tot testanalyse, van beoordelingsformats tot rubrics, van formatieve tot summatieve toetsing, al je vragen zullen in deze cursus worden beantwoord. Tijdens de training zul je ook werken aan het verbeteren van het toetsen van een vak die je geeft.

Leerdoelen

  • Leg uit hoe toetsen kan worden gebruikt als hulpmiddel bij het leren en pas dit principe toe op je eigen vakken;
  • Stel een beoordelingsmatrix samen om de validiteit van je toets te evalueren en te waarborgen;
  • Maak een overzicht van hoe leerdoelen zowel formatief als summatief worden beoordeeld in het vak en geef keuzes voor beoordelingsformats;
  • Ontwerp duidelijke en coherente tentamenvragen en / of toetsopdrachten;
  • Beschrijf hoe je transparante antwoordmodellen en rubrics construeert die kunnen worden gebruikt om op een betrouwbare manier te toetsen;
  • Gebruik psychometrische analyse om de kwaliteit van toets- en tentamenvragen te evalueren.

Meer informatie

Deze cursus wordt in Den Haag in het Engels aangeboden voor FGGA-docenten. Zie voor meer informatie de Engelse pagina

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.