Meisje doet aangifte tegen kindermishandeling door jeugdzorginstelling

Het zestienjarig meisje zat in een gesloten jeugdzorginstelling en kreeg daar onder andere ‘pijnprikkels’ toegediend. De aangifte is de eerste in zijn soort, zegt Mariëlle Bruning, hoogleraar Jeugdrecht, tegen de Volkskrant.

Aangifte

Volgens het meisje zouden de medewerkers van instelling Woodbrookers, onderdeel van Jeugdzorg Friesland, verschillende vormen van geweld hebben gebruikt. Zo zouden haar duimen hardhandig tegen haar polsen zijn geduwd en er beenklemmen zijn toegepast.

De aangifte volgt kort op het uitlekken van een onderzoeksrapport over misstanden binnen de instelling. In dat rapport komt ook de casus van het meisje aan bod. Het rapport was onbekend voor ouders en betrokkenen.

'Er is alle aanleiding voor het OM om hier heel minutieus naar te kijken. Het is een overheidstaak om kinderen te beschermen tegen geweld.'

Vervolging door OM?

Het Openbaar Ministerie zal nu moeten beslissen of zij overgaat tot vervolging van de zaak. Bruning over de aangifte: ‘Ik ken geen zaken op dit gebied. Er is alle aanleiding voor het OM om hier heel minutieus naar te kijken. Het is een overheidstaak om kinderen te beschermen tegen geweld. Het lijkt me evident dat de genoemde zaken onder geweld en kindermishandeling vallen.

Wie is strafbaar?

De Volkskrant zegt dat ‘de aangifte (...) zich niet alleen [richt] op Jeugdhulp Friesland, maar ook op meerdere medewerkers van Woodbrookers, onder wie de bestuurder’. Volgens Bruning ‘is het een interessante vraag’ ‘wie er strafbaar is’ als er in zo’n situatie geweld wordt gebruikt tegen jongeren. ‘[Is dat] de individuele medewerker? Of leidinggevenden die instructies gaven?’

Meer aangiftes

De Volkskrant zegt dat er inmiddels nog een aangifte tegen de instelling is gedaan. Daarnaast zouden er meer slachtoffers overwegen een aangifte te doen.

Meer lezen?

Lees het Volkskrant-artikel over de aangifte (€). De krant schrijft in een eerder artikel over het uitgelekte onderzoeksrapport (€), dat aan de aangifte voorafging.

Foto: Anthony Tran via Unsplash.