Geesteswetenschappen en AI: een vruchtbare combinatie

Wat hebben een kunstenaar, een taalwetenschapper, een hoogleraar conservering en restauratie en een universitair docent van het Leiden Institute of Advanced Computer Science gemeen? Ze gebruiken allemaal kunstmatige intelligentie. Op 7 april gingen ze daarover in gesprek in het Kijkhuis.

Meer dan vijftig onderzoekers, rijksambtenaren, kunstenaars en studenten voerden een levendige discussie over wat de geesteswetenschappen kunnen betekenen voor kunstmatige intelligentie en andersom.

Belangrijke rol voor de geesteswetenschappen

Conclusie: de geesteswetenschappen hebben een belangrijk rol te spelen, bijvoorbeeld in het nadenken over hoe we deze technologie een positieve invloed op onze samenleving kunnen laten hebben, zouden moeten reguleren en hoe AI gebruikt kan worden om creativiteit aan te wakkeren. Andersom geeft AI de geesteswetenschappen mogelijkheden om vragen te beantwoorden die zonder die techniek niet beantwoord zouden worden. Zo kan een schilderij van Rembrandt worden gerecreëerd zoals het in de zeventiende eeuw van de schilderezel afgekomen zou zijn en kan het annotatieproces van taalwetenschappelijke data worden geannoteerd.

Ook de potentiële schaduwkant van (het gebruik van) AI werd besproken. Hoe kunnen geesteswetenschappers eraan bijdragen dat AI wordt gebruik om democratische waarden te versterken en verdedigen in plaats van te schaden?

‘Ich bin dein Mensch’

De dag eindigde met het bekijken van de film Ich bin dein Mensch over een vrouw die drie dagen samenleeft met een AI-robot die zichzelf leert om haar perfecte man te zijn. De grote vraag: Wordt ze verliefd op hem, en wat vertelt ons dat over het mens-zijn?

Samenwerking

Op basis van het evenement zal er actief gezocht worden naar samenwerking op het gebied van AI over de grenzen van disciplines heen. Het was zo een eerste stap naar een prominentere rol van de Leidse geesteswetenschappen in het debat over en de ontwikkeling van deze technologie die onze toekomst diepgaand zal beïnvloeden.