Moeten inlichtingendiensten een 'license to kill' hebben?

In de videoreeks ‘University of the Netherlands’ geeft een wetenschapper een Engelstalig college over zijn of haar expertise. Cultuurhistoricus Simon Willmetts bespreekt in de nieuwste aflevering hoe inlichtingendiensten te werk gaan en wat er is veranderd sinds 9/11.

Leden van de Britse inlichtingendienst MI6 hebben geen license to kill en hun werk is niet zo glamoureus als een James Bond-film ons laat geloven. Maar in de afgelopen twintig jaar komt het steeds vaker voor dat inlichtingendienst niet alleen inlichtingen verzamelen en analyseren, maar ook overgaan op moord. Dit gebeurt wereldwijd en op steeds geavanceerdere manieren. Willmetts bespreekt in zijn college of inlichtingendiensten die license to kill zouden moeten hebben en wat de consequenties ervan zijn.

Bekijk hier de aflevering:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of