Roy de Winter wint LIACS-Research Award

Roy de Winter heeft op 2 juni de G. Rosenberg Research Award van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) gewonnen. De Winter kreeg de award uitgereikt tijdens de viering van het 25-jarig bestaan van het LIACS. De nieuwe award is bedoeld voor veelbelovende promovendi van het LIACS.

Roy de Winter houdt zich in zijn onderzoek bezig met het ontwerpen en optimaliseren van schepen bij C-Job Naval Architects. Optimalisatie van schepen is nodig om tot zo laag mogelijke Co2 uitstoot te komen, rekening houdend met operationele- en investeringskosten. Het optimaliseren gebeurt met de zelflerende algoritmen waar Roy de Winter onderzoek naar doet bij het LIACS.

Jury vol lof

De jury stelde dat het onderzoek van De Winter van duidelijk toegevoegde waarde is in de echte wereld en daarmee de kloof tussen fundamenteel onderzoek en concrete toepassingen overbrugt. Het werk dat in het project is verricht, kan als blauwdruk dienen voor andere toepassingen. Ook was de jury onder de indruk van het publicatierecord dat De Winter heeft na slechts 2,5 jaar onderzoek. Bovendien kregen twee van zijn papers een nominatie voor een 'best paper award'. Tenslotte prees de jury dat De Winter een deel van het projectvoorstel schreef en zelf zorgde voor cofinanciering uit het bedrijfsleven.

De G. Rozenberg LIACS Research Award is vernoemd naar professor Grzegorz Rozenberg. Hij is de grondlegger van ‘natural computing’ als een wetenschappelijke discipline. Hij gaf dit vakgebied zijn naam en definieerde de reikwijdte ervan. Ook speelde hij een centrale rol in de ontwikkeling van de theoretische informatica in Europa. De award bestaat uit een prijs van € 3000,00, door de prijswinnaar vrij te besteden om zijn of haar carrière een impuls te geven. Ook ontvangt de winnaar een ereplaquette. Het LIACS wil met deze prijs promovendi belonen en erkennen.