Duik in het ontstaan van de Internationale Arbeidsorganisatie en de Volkenbond

Het Leidse interdisciplinaire onderzoeksprogramma Global Transformations and Governance Challenges (GTGC) en de Ambassade van Ierland houden samen in Den Haag een bijzondere boekpresentatie. Op 13 november spreekt Gerry Finnegan, een oud-directeur aan de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), over het ontstaan van de ILO en de Volkenbond.

Hoe ontstonden de Internationale Arbeidsorganisatie en de Volkenbond (voorloper van de Verenigde Naties) - twee van de meest invloedrijke internationale organisaties op het wereldtoneel van de tussenoorlogse periode? Gerry Finnegan, een oud-directeur aan de ILO, gaat aan de hand van zijn nieuwste boek The Irish Influence: Building the League of Nations and the International Labour Organisation in detail in op de geschiedenis en taken van de beide organen. Hij doet dit op basis van de levensverhalen van twee Ieren: Seán Lester, was Iers gezant in de Volkenbond en de laatste Secretaris-Generaal van 1940 tot 1946. Edward Phelan,  was de vierde Directeur-Generaal van de ILO tussen 1941 en 1948. De twee mannen werkten met elkaar samen in Genève, toentertijd het diplomatieke centrum van de wereld.

Aan de hand van zijn nieuwe boek en zijn eigen rijke praktijkervaring zal Gerry Finnegan vertellen over het reilen en zeilen van de twee diplomatieke organen, die instrumenteel waren voor het vormen van het moderne diplomatieke toneel. Na Finnegans keynote vindt een discussie plaats die zal worden geleid door Leids historicus Alanna O’Malley. Haar werk richt zich op de geschiedenis van de Verenigde Naties, dekolonisatie en de Koude Oorlog.

Alle medewerkers en studenten van de Universiteit Leiden zijn van harte welkom bij de presentatie. Meld je snel aan, want de ruimte in de zaal is beperkt.

Wanneer: Maandag 13 november, 17.00-18.00, gevolgd door borrel

Waar: Wijnhaven, Den Haag (kamer 3.60, borrel in de Brasserie, begane grond)

Inschrijven en meer informatie

Over het programma Global Transformations and Governance Challenges

Voortdurende mondiale ontwikkelingen hebben nieuwe uitdagingen gecreëerd voor onze samenleving. Denk bijvoorbeeld aan de noodzaak van een gecoördineerde internationale aanpak van pandemieën, opwarming van de aarde en migratie. Of denk aan het belang om te profiteren van nieuwe technologieën en tegelijkertijd de mogelijke negatieve effecten ervan aan te pakken. Het Leidse interdisciplinaire onderzoeksprogramma Global Transformations and Governance Challenges onderzoekt hoe we dergelijke mondiale transformaties op een democratische, effectieve, eerlijke, vreedzame en duurzame manier kunnen aanpakken.