Nieuwe entree, nieuwe allure: Gorlaeus Gebouw officieel opgeleverd

De Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen heeft er 30.000 vierkante meter bij gekregen: donderdag 25 januari vond de oplevering van het nieuwe Gorlaeus Gebouw plaats. Met dit tweede deel van de nieuwbouw krijgt het Gorlaeus Gebouw haar karakteristieke voorgevel met de nieuwe hoofdentree aan het Rosalind Franklinplein. Dit voorjaar wordt de nieuwe ruimte in gebruik genomen; begin september volgt de feestelijke opening.

Niet alleen de speciale entree met arcadegevel in de vorm van het wiskundige voronoi-diagram is nieuw. Met dit tweede deel van het bouwproject zijn er een extra labvleugel, onderwijsruimtes, een bibliotheek, een brasserie, een bar en ruimtes voor studieverenigingen bijgekomen. Een groot deel van de instituten en facultaire diensten zit nu onder één dak, waar ze voorheen verspreid over de Science Campus gehuisvest waren. Zo gaan ontmoeting, interactie en kruisbestuiving hier als vanzelf.

Hele nieuwe Science Campus

‘We zijn erg blij met al deze nieuwe ruimtes, want daarmee kunnen we ons fantastische onderzoek en kwalitatief hoogwaardige onderwijs blijven voortzetten, nu en in de toekomst’, aldus Martijn Ridderbos, vicevoorzitter van het College van Bestuur tijdens de feestelijke oplevering in de brasserie van de nieuwbouw.

‘En we zetten niet alleen dit gebouw neer’, vervolgt Ridderbos. ‘We creëren een hele nieuwe Science Campus: een prachtig plein dat straks klaar is met een gerenoveerd Collegezalengebouw en een nieuwe fietsenstalling en later ook een groot, nieuw sportcentrum. Daarmee zetten we de universiteit in een nieuw stukje stad, omdat tegenover de Campus ook nieuwe woningen komen. Dat is onze visie: de universiteit in de stad en de stad in de universiteit.’

Ruimte voor ontmoeten

De warme kleuren en vele studie- en zitplekken gaan er voor zorgen dat medewerkers en studenten zich er prettig voelen en elkaar makkelijk kunnen ontmoeten. Ruimte voor ontmoetingen had een hoge prioriteit in het ontwerp van het gebouw. Zo heeft elk instituut zijn eigen vleugel met een ‘voordeur’ die uitkomt in de centrale hal, wat een ontmoetingsplek is met het café en de brasserie.

Projectmanager van de bouw, Jeroen van der Lelie van Vastgoedbedrijf Universiteit Leiden, is tevreden. ‘Het is ons grootste bouwproject met vele functies die samenkomen in één gebouw. Zeker met de uitdagingen als de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne is het te danken aan het gehele team en de gedegen werkvoorbereiding en uitgebreide kwaliteitsborging van Heijmans dat alles geheel volgens planning is opgeleverd.’

Duurzaamheid

Duurzaamheid stond, naast oog voor een functionele inrichting, hoog op de agenda bij de bouw. Zo hebben de gevels, het dak en de vloer een hoge isolatiewaarde. Ook wordt het gebouw aangesloten op de warmte- en koudeopslag voor duurzaam verwarmen en koelen, en komt er 1150 vierkante meter aan zonnepanelen bij. De Universiteit Leiden toetst haar vastgoed aan het toonaangevende duurzaamheidskeurmerk BREEAM om zeker te zijn dat de gebouwen ruim voldoen aan de duurzaamheidswensen. Deze fase 2 van het Gorlaeus Gebouw krijgt, net als fase 1, het BREEAM certificaat ‘Very Good’. Dit is voor een gebouw met laboratoria een hoge kwalificatie, gezien het relatief hoge energieverbruik.

Bannerfoto: Een gouden vlag voor aannemer Heijmans en Vastgoedbedrijf voor het meticuleuze verloop van deze bouw.