Podcast: een bijzondere brief over de slavernij

Een tot slaaf gemaakte man stuurde brieven naar huis over het harde leven op een slavenplantage. Of is niet alles wat het lijkt?

Het lijkt op het eerste oog een heel bijzonder egodocument: een tot slaaf gemaakte man schrijft brieven aan zijn broer over de gruwelijke omstandigheden op de slavenplantages. Maar Jacqueline Hylkema, Senior Scaliger Fellow bij Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL), laat zien dat er iets bijzonders aan de hand is met dit document.

Caribische collecties

In het themaprogramma van de UBL staan de Caribische collecties centraal. De UBL heeft veel oude kaarten, foto’s, boeken en manuscripten uit de voormalige koloniën van Nederland, die in dit themaprogramma worden ontsloten. Dat gebeurt onder meer via tentoonstellingen, video’s en deze podcast.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is te beluisteren via de volgende kanalen: