Nieuw AI Student Network zit vol goede ideeën over studeren en toetsen in tijden van AI
Hoe moeten toetsen en beoordelingen worden georganiseerd nu studenten generatieve AI kunnen gebruiken? Tijdens een bijeenkomst van het nieuw opgerichte AI Student Network werd hier volop over gebrainstormd. Vanuit hun unieke perspectief kwamen de studenten met interessante ideeën.
Het AI Student Network is opgericht door een groep honoursstudenten van de bacheloropleiding Data Science and Artificial Intelligence. De studenten willen hun technische en theoretische kennis koppelen aan praktijkvragen over de impact van kunstmatige intelligentie op de samenleving. Het netwerk bestaat voornamelijk uit studenten die de interdisciplinaire Honours College-track Science, Society and Self volgen aan de FSW. Ze komen regelmatig bijeen in het FSW gebouw, waar ze:
- medestudenten ondersteunen bij technische vragen, zoals computerprogrammering en het werken met AI-tools;
- de sociale, ecologische, politieke en ethische implicaties van AI bespreken;
- onderzoeken hoe AI op verantwoorde wijze kan worden toegepast in verschillende domeinen van de samenleving.
Het AI Student Network is zo een hub voor peer-support én een ruimte waar studenten kritisch kunnen nadenken over de technologieën die ze helpen ontwikkelen.
AI en beoordeling: hoe moeten universiteiten hierop reageren?
Tijdens een recente bijeenkomst richtte het netwerk zich op een urgente vraag voor het hoger onderwijs: Hoe moeten toetsen en beoordelingen worden georganiseerd nu studenten generatieve AI kunnen gebruiken?
Aan deze discussie namen ook Honours-studenten deel die de module Artificial Intelligence: Understand and Create hadden gevolgd. Zij onderzochten ethische dilemma's rond het gebruik van AI door studenten voor het schrijven van papers of het maken van opdrachten, en stelden oplossingen voor.
Kijk naar het proces, niet alleen naar het resultaat
Honours-student Martyna Kluba stelt voor om schriftelijke opdrachten te herontwerpen in meerdere fasen, zoals een literatuuroverzicht, een schets, een of meer concepten en een definitieve versie. Door dit proces te beoordelen, kunnen docenten zien hoe de argumentatie en het schrijfwerk van een student zich in de loop van de tijd ontwikkelen. Dit maakt het moeilijker om een plotseling door AI gegenereerde definitieve tekst in te dienen die niet overeenkomt met eerder werk.
Martyna merkt op dat deze aanpak het gebruik van AI niet volledig zal voorkomen, maar dat het eenvoudig kopiëren en plakken kan ontmoedigen en een meer reflectieve omgang met AI-tools kan bevorderen. Een belangrijke uitdaging is de toegenomen werkdruk voor docenten, die meer tussentijdse opdrachten zouden moeten lezen en beoordelen.
Mondeling toetsen om het begrip te controleren
Alexander Djurrema stelt voor om naast schriftelijke opdrachten ook een korte mondelinge toets toe te voegen. In werkgroepen kunnen onderwijsassistenten studenten kort vragen stellen over de uitdagingen die ze zijn tegengekomen, hoe ze die hebben opgelost en om specifieke onderdelen van hun werk nader toe te lichten. Dit helpt examinatoren om te beoordelen of studenten echt begrijpen wat ze hebben ingeleverd.
Alexander merkt ook op dat AI-tools vaak moeite hebben met langere, complexe opdrachten en dat er veel controle en bewerking nodig is. In combinatie met mondelinge vragen vermindert dit de voordelen van het uitbesteden van de volledige opdracht aan AI.
Herziening van examenformats
Nicolás Rodríguez stelt dat de snelle groei van generatieve AI universiteiten dwingt om opnieuw na te denken over het doel van beoordelingen. Hij noemt verschillende mogelijke richtingen:
- Handgeschreven, persoonlijke examens, die het auteurschap sterk beschermen, maar tijdrovend zijn om te beoordelen en veeleisend voor studenten.
- Gecontroleerde digitale omgevingen, waar studenten op universiteitscomputers werken zonder internettoegang of externe software, waardoor digitale examens zonder AI-tools mogelijk zijn.
- Mondelinge examens, waarbij presentaties en vervolgvragen laten zien of studenten de leerstof echt begrijpen, maar waarbij ook vragen rijzen over de haalbaarheid voor grote groepen en de eerlijkheid voor studenten met spreekangst.
Volgens Nicolás zal AI deel blijven uitmaken van het academische leven en moeten universiteiten studenten helpen om er verantwoord mee om te gaan. Tegelijkertijd moet beoordeling examinatoren in staat stellen onderscheid te maken tussen het eigen begrip van een student en door machines gegenereerde output.
Plannen
Het AI Student Network blijft vergaderen, medestudenten ondersteunen en ideeën ontwikkelen over AI in het onderwijs en de samenleving. In de komende periode hopen ze samen met docenten en faculteitsmedewerkers pilotprojecten op basis van deze voorstellen te verkennen en verantwoord AI-gebruik binnen de faculteit verder vorm te geven.