Themamiddag 'Academische vrijheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en de rechtenstudent’

donderdag 20 april 2023
KOG

Inhoud themamiddag

Over grote thema’s als academische vrijheid, sociale veiligheid, diversiteit en inclusie wordt op dit moment aan universiteiten in Nederland veel gesproken. Terugkerend onderwerp van gesprek is daarbij, ook op rechtenfaculteiten, wat er van docenten mag worden verwacht in hoe zij zich jegens studenten opstellen, bijvoorbeeld op het gebied van themakeuze en woordkeuze. Dit alles brengt interessante uitdagingen met zich, maar vergroot potentieel ook de (ervaren) kwetsbaarheid van docenten, zeker waar dingen raken aan gevoelige kwesties. In deze middagbijeenkomst voor medewerkers aan Nederlandse rechtenfaculteiten gaan we over beide aspecten in gesprek: 1. Hoe leiden wij onze studenten op tot maatschappelijke bewuste, fijngevoelige en verantwoordelijke juristen; wat mag in hun opleiding niet ontbreken en waarom niet?; en 2. Wat hebben wij als docenten nodig (van universiteit, collega’s en studenten) om die opleiding te kunnen bieden?; wanneer ervaren we kwetsbaarheid en hoe gaan we daarmee om?

13.00-13.15:      Inloop

13.15-13.30:      Welkom en introductie door leden Werkgroep rechtswetenschap

13.30-14.45:       Sessie 1. Het opleiden van rechtenstudenten anno 2023. Wat heeft de student nodig?

Inleiding door: dr. Sanne Buisman (Vrije Universiteit Amsterdam)

Na de plenaire inleiding praten we in groepjes verder.

14.45-15.00:     Koffie/thee

15.-16.15:           Sessie 2. Het opleiden van rechtenstudenten anno 2023. Wat heeft de docent nodig?

Inleidingen door:
1. dr. Tom Bouwman (post-doc Universiteit Leiden) over rechtsvergelijkend onderwijs en inclusie

2. mr. David Sander (docent-onderzoeker Universiteit Leiden) over onderwijs rond het thema etnisch profileren en veiligheid in de collegezaal

Na de plenaire inleidingen praten we in groepjes verder.

16.15-17:00: Plenaire terugkoppeling & discussie o.l.v. Wim Voermans

17:00: Borrel