Kunst en cultuur

Kunstworkshops ‘Changing Frames': bekijk het Pieter de la Court-gebouw met een nieuwe blik

donderdag 30 mei 2024 - donderdag 13 juni 2024
Bezoekadres
Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden
Zaal
TBA
Pieter de la Court gebouw
Beeld: Suédy Mauricio

Verschillende soorten kunstenaars hebben een unieke manier om de wereld te bekijken en patronen, licht, kleuren en vormen te zien. Kunst maken van iets dat je observeert, geeft je de kans om het anders te zien. Om het te 'reframen.'

De Kunstcommissie nodigt je uit voor twee workshops waarin je dit in de praktijk kunt brengen: kunst maken in twee verschillende media, waardoor je het gebouw waarin je elke dag studeert en werkt in een heel nieuw licht gaat zien.

Workshop 1: Fotografie

30 mei, 15.00 - 17.00 uur

In deze workshop leer je hoe je foto's kunt maken van je omgeving en details op kunt merken die vaak over het hoofd worden gezien. Neem je telefoon of je eigen camera mee en met de hulp van een professionele fotograaf ontdek je nieuwe en interessante manieren om het Pieter de la Court-gebouw vast te leggen.

Je kunt je gemaakte foto's opsturen naar de Kunstcommissie, waar ze door een kunstenaar digitaal worden bewerkt en worden omgezet in digitale kunst. Dit is de basis voor de tweede workshop. Dit weerspiegelt ook de workflow van de kunstenaar die de schilderworkshop geeft: zij maakt kunst in drie fasen. Ze begint met een foto, die ze digitaal bewerkt, en vervolgens schildert ze deze digitale kunst het op een doek, wat een fysiek kunstwerk oplevert.

Workshop 2: Schilderen

13 juni, 15.00 - 17.00 uur

In deze workshop neemt een beeldend kunstenaar je mee door de derde fase van haar werkproces, namelijk het schilderen van digitaal bewerkte foto's. Je schildert de foto's uit de eerste workshop die digitaal zijn bewerkt met een rastertechniek, in een moderne stijl. Al het benodigde materiaal wordt verzorgd.

Je eindresultaat zal een nieuw beeld schetsen van het Pieter de la Court-gebouw en elke fase van het proces zal worden tentoongesteld op de eerste verdieping van het gebouw.

Aanmelden

De workshops zijn toegankelijk voor alle leden van de faculteit, zowel studenten als medewerkers. Er is een maximumcapaciteit van 20 personen per workshop.

Als je geïnteresseerd bent, schrijf je dan in voor één of beide workshops. We kijken ernaaruit om je daar te zien!