Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite ICT Shared Service Centre

Facilitair

Nieuwe kaartlezers toegang Oude UB

27 oktober 2025

Vanaf maandag 3 november nemen we twee extra LU-card-lezers in gebruik in de Oude UB: één bij de entree naar de centrale hal en één bij de deur naar de tuin. Vanaf dat moment kunnen alleen medewerkers met een vaste werkplek of vaste werkzaamheden in de Oude UB met hun LU-card naar binnen. Andere collega’s en bezoekers moeten zich melden bij de receptie. Zo is er beter zicht op wie zich in ons pand bevindt en zorgen we voor een veilige werkomgeving voor medewerkers en bezoekers.

Wat betekent dit voor medewerkers van de Oude UB?

De nieuwe lezers zijn geplaatst bij de deur van de entree naar de centrale hal en de achterdeur. Vanaf 3 november moet je jouw LU-Card scannen om naar binnen te kunnen. Je bent dan meteen ‘ingecheckt’ voor je gereserveerde werkplek. De tuindeur is alleen in de zomer van 11 tot 15 uur open, zodat je in die periode makkelijk de tuin in kunt om te lunchen. De rest van het jaar blijft de tuindeur gesloten. Zo houden de medewerkers van de receptie zicht op wie zich in het pand bevindt.

Bezoek

Meld bezoek altijd per mail aan bij de Servicedesk: ServiceDesk@UFB.LeidenUniv.nl. Dit geldt zowel voor collega’s en studenten als voor mensen van buiten de universiteit. Nadat je bezoeker zich heeft gemeld bij de receptie, kan hij worden toegelaten tot de centrale hal waar hij kan wachten tot hij wordt opgehaald.  Informeer je bezoeker hier van tevoren over om verwarring te voorkomen.

Toegang voor andere medewerkers

Werk je niet in de Oude UB maar ben je vanwege overleggen, projecten of andere werkzaamheden regelmatig in het pand? Dan kun je via een TopDesk-formulier een aanvraag voor toegang indienen. Deze aanvraag komt bij de Servicedesk terecht, die toegangsrechten kan toekennen aan jouw LU-card.

Let op: de link naar het TopDesk-formulier is pas vanaf 3 november actief.

Wees zelf ook alert

De nieuwe kaartlezers verbeteren het toegangsbeheer en daarmee de veiligheid van medewerkers en eigendommen in ons pand. Maar ook na 3 november is het van belang alert te blijven. Let daarom op de volgende zaken:

  • Neem altijd je LU-Card mee naar kantoor en leen hem nooit uit aan anderen. Er zijn geen tijdelijke LU-Cards beschikbaar
  • Controleer altijd bij het openen van deuren die vergrendeld zijn of iemand met je meeloopt die niet in het pand hoort te zijn
  • Wijs potentiële meelopers erop zich te melden bij de receptie om toegang te regelen
  • Zie je iemand op de gang of rondom het pand en vertrouw je het niet, meld het bij de receptie

Heb je vragen over de invoering van het nieuwe toegangsbeleid? Neem dan contact op met de Servicedesk.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.