Onderzoek naar de ontwikkeling van jongeren op het nieuwe platform CHANGE

Hoe beïnvloedt de coronapandemie het welzijn en de motivatie van schoolgaande kinderen en adolescenten? Onderzoekers van de Universiteit Leiden bundelen hun expertise om complexe vragen rond de ontwikkeling van jongeren te beantwoorden, in het nieuwe onderzoeksplatform CHildren and Adolescents; Neuroscience of Growth and Exploration, CHANGE Leiden.

Hoe leren jongeren en hoe kunnen we ze daarin het beste ondersteunen? En op welke manier delen we onze kennis met de maatschappij? Ons team met acht wetenschappers van CHANGE Leiden verwerft wetenschappelijk inzichten en beantwoordt actuele vragen over de ontwikkeling van jongeren. Bijvoorbeeld hoe een jongerenbrein reageert op goede vrienden, wat de invloed is van sociale media op het zelfbeeld van jongeren of hoe samenwerken verandert gedurende de tienerjaren.

Samen met jongeren

Binnen CHANGE staan samenwerking en een transparante manier van werken centraal. Deze samenwerking vindt niet alleen binnen CHANGE plaats, maar reflecteert ook de vele nationale en internationale verbanden. Naast het verwerven van wetenschappelijke inzichten heeft CHANGE ook als doel daarover verhalen te vertellen aan samenleving. Om deze kennis over de ontwikkeling van jongeren te delen is een divers scala aan activiteiten ontplooid, variërend van vlogs, blogs, podcasts en workshops voor jongeren tot lezingen en cursussen voor ouders en professionals die met jongeren werken. Of voor jongeren zelf, zoals in een vlog voor NOS op 3 over het aanpakken van een coronadip.

Om de binding met jongeren en maatschappij te versterken werkt CHANGE graag samen met maatschappelijk partners. Bijvoorbeeld met het Museum van de Geest | Dolhuys, waarin wetenschappers van CHANGE samen met NeurolabNL de wetenschappelijke achtergrond van de tentoonstelling hebben gewaarborgd. Het platform heeft een nieuwe NWA-wetenschapscommunicatiebeurs toegekend gekregen. Dit NWA-project NeurolabNL Young ontwerpt producten samen met jongeren van verschillende opleidingen om de resultaten van het onderzoek onder jongeren zelf te verspreiden.

CHANGE research platform is verbonden aan de afdeling Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Leiden en omvat een divers team van wetenschappers die elkaar aanvullen in expertise. Samen met deskundigen op het gebied van wetenschapscommunicatie en open science leveren zij een bijdrage aan nieuwe wetenschappelijke inzichten in de dynamische ontwikkelingen van jongeren en hun brein. De vertaalslag naar de maatschappij is hierbij van groot belang.
CHANGE Projects