'Toeslagenaffaire blijft kanonnenvoer, als het kabinet blijft zitten'

De compensatieregeling voor alle gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire is het kabinet nog lang niet verlost van het kritische onderzoeksrapport over de kinderopvangtoeslag. De tien bewindslieden die het meest bij het dossier zijn betrokken kwamen onlangs opnieuw bijeen in het Catshuis om de verlangde kabinetsreactie te bespreken.

Wim Voermans

Welke politieke consequenties gaat het kabinet uit de affaire trekken? Neemt het kabinet collectieve verantwoordelijkheid voor het overheidsfalen en treedt het in z’n geheel af?

Het opstappen van álle bewindslieden de onderlinge spanningen op dit thema wat kunnen wegnemen. De Tweede Kamerverkiezingen staan voor de deur en twee betrokken hoofdpersonen zullen als lijsttrekker rechtstreeks tegenover elkaar staan: premier Mark Rutte (VVD) en minister Wopke Hoekstra (Financiën, CDA).

Andere partijen, behoudens de PvdA die met lijsttrekker Lodewijk Asscher evenzeer aan het falend toeslagenbeleid is vastgeklonken, zullen door het ontslag van het kabinet op dit dossier ook wat minder munitie hebben. 'Als het kabinet blijft zitten, zal het kanonnenvoer blijven', zegt hoogleraar staats- en bestuursrecht Wim Voermans.

Lees het hele artikel in NRC.