Universiteit Leiden

nl en

Help je studenten op weg: bied extra ondersteuning met het skillsplatform

Een nieuw vak is voor studenten vaak al uitdagend genoeg. Maar naast de nieuwe leerstof lopen ze ook tegen allerlei andere uitdagingen aan: hoe schrijf ik een verslag, hoe vind ik betrouwbare bronnen, of hoe pitch ik een onderzoeksvoorstel? Het e-learning skillsplatform biedt een online leeromgeving om deze vaardigheden te ontwikkelen. Wil jij de beschikbare modules ook opnemen in je huidige cursusrooster? Het skillsteam helpt je graag!

Het skillsplatform is gratis beschikbaar voor alle 6000 studenten van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Zij kunnen online oefenen met vaardigheden die onmisbaar zijn tijdens hun studie. Als docent kun je modules in je cursus opnemen om studenten gericht te helpen bij vaardigheidsopdrachten die tijdens het vak aan bod komen. 

‘Inmiddels hebben we al meer dan twintig docenten van zeven verschillende studies geholpen,’ vertelt Marjo de Graauw, projectleider van het e-learning skillsplatform. ‘Met ons advies kunnen docenten relevante hoofdstukken koppelen aan bestaande cursusroosters en opdrachten. Zo verbeteren studenten precies die vaardigheden die ze tijdens jouw vak nodig hebben.’  

Boordevol info en handige hulpmiddelen

Het skillsplatform bestaat uit maar liefst 90 hoofdstukken verspreid over 24 verschillende skillmodules. Elk hoofdstuk bevat nuttige achtergrondinfo, een stap-voor-stap aanpak, en een checklist voor opdrachten om met een vaardigheid aan de slag te gaan.

Veel van de hoofdstukken bevatten templates, die studenten bijvoorbeeld kunnen gebruiken om opdrachten of meetings voor te bereiden. Tijdens de les kun je studenten naar deze templates verwijzen. Studenten kunnen ingevulde templates dan bespreken tijdens een overleg met hun begeleider.  

Het gebruik van het skillsplatform is altijd vrijwillig en wordt dus nooit in de beoordeling meegenomen. 

Dit vonden de eerste gebruikers

Verschillende studenten hebben het platform al getest tijdens de eerste pilot studies. Eerste- en derdejaars bachelorstudenten Biofarmaceutische wetenschappen en studenten van de Biologie minor Molecular Biotechnology beten het spits af en waren erg enthousiast over het platform. 

Na de officiële lancering van het platform, hebben de makers de eerste gebruikers om een evaluatie gevraagd. Ook deze studenten waren zeer positief en gaven aan: 

  • Dat ze zich na de modules competenter voelden 
  • Dat ze de modules nuttiger vonden dan verwacht 
  • Dat ze het platform zouden aanbevelen aan medestudenten 
  • Dat de info op het platform goed leesbaar en zeer relevant was 
  • Dat ze de modules en de templates ook bij andere vakken zouden gebruiken 

Docenten over het platform:

‘Ik ben er eigenlijk nog maar kort achter dat dit bestaat. Ik heb het gebruikt voor een vak afgelopen jaar (waar veel waardering bleek te zijn voor dit platform), maar ga het nu meer inzetten, onder meer bij stagestudenten.’

‘Het platform helpt ons om studenten op het juiste spoor te zetten tijdens een vak. De inhoud van het platform sloot perfect aan bij onze cursus. Ik kreeg zeer goede feedback van mijn studenten.’

Blijven verbeteren

Ook de feedback neemt het skillsteam ter harte, bijvoorbeeld dat er meer voorbeelden moeten komen vanuit verschillende vakgebieden. Op die manier kunnen zij het platform blijven verbeteren en zo goed mogelijk voorzien van alles wat studenten nodig hebben om hun studie tot een succesvol einde te brengen. 

Weten hoe je het platform in jouw les kunt inzetten? Mail met het skillsteam via skills@science.leidenuniv.nl 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.