Verrassende inzichten, testjes en magische optredens op interactief Wijsneus Festival

Hoe gaan we om met afval in de natuur? Kun jij van camerabeelden afleiden of iemand schuldig is? En hoe ziet jouw hartslag er eigenlijk uit? Antwoord op deze vragen en meer krijg je vrijdagmiddag 16 september op het gratis Wijsneus Festival in Park de Leidse Hout.

Een van de organisatoren is gedragswetenschapper Anouk van der Weiden. ‘We wilden graag iets organiseren voor de inwoners van Leiden in het kader van Leiden European City of Science en ik zag meteen een interactief festival voor me. Een middag waar je niet alleen maar luistert, maar juist je eigen vragen kunt stellen en interessante testjes kunt doen, zoals ook bij Lowlands of Nemo Science Museum gebeurt.’

Het festival is opgezet door het Kenniscentrum voor Psychologie en Economisch Gedrag dat verbonden is aan de sectie Sociale, Economische en Organisatiepsychologie van de Universiteit Leiden.

Laat je hartslag meten

Zo gezegd, zo gedaan: op het Wijsneus Festival kun je onder meer je hartslag laten meten en ontdekken of je zweethandjes hebt. De twijfelschappers van de Wijscokar zetten je aan het denken over alle facetten van wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast zal er muziek zijn van de akoestische band Moon About, treedt illusionist Rich Magic op en kun je in het Theehuis terecht voor versnaperingen.

flyer festiva

Heb je een vraag over menselijk gedrag? Stel ‘m!

Ook zijn er lezingen van de Leidse gedragswetenschappers Henk Staats, Welmer Molenmaker en Van der Weiden zelf. Zij weet alleen nog niet over welk onderwerp ze zal spreken. ‘Ik ga vragen van het publiek beantwoorden over menselijk gedrag, dus het kan nog alle kanten op. Die vragen kun je van tevoren insturen via Postbus71 en de stellers van de meest interessante vragen maken kans op toegangskaartjes voor de Space Expo in Noordwijk of Naturalis.’

Van der Weiden hoopt dat bezoekers verrast worden en het festival zullen verlaten met nieuwe inzichten. ‘Als ik in mijn onderzoek iets heb geleerd, is het wel dat mensen toch niet helemaal werken zoals we zelf denken. Zo verbaas ik me altijd weer over hoe groot de invloed van onze omgeving is op ons doen en denken, zonder dat we het zelf doorhebben. Wist je bijvoorbeeld dat als het ergens naar schoonmaakmiddel ruikt mensen zich netter gedragen en eerder hun rommel opruimen?’ Voor meer van dit soort typische Wijsneus-weetjes ben je van harte welkom op 16 september in de Leidse Hout.

Wanneer: vrijdag 16 september 15:00 - 19:00 uur
Locatie: Muziektent de Waterlelie
Houtlaan 100, 2334 CL Leiden

In samenwerking met Leiden European City of Science en Vrienden van de Leidse Hout