Kunst en wetenschap tot volle bloei in Imagine Intuition in De Lakenhal

Een gong op de binnenplaats van Museum de Lakenhal nodigt mensen van buiten naar binnen. Welkom in een expositie vol verrassingen, waar kunst en wetenschap elkaar inspireren om intuïtie te verbeelden. Lonneke Gordijn van Studio Drift en Andrea Evers van de Universiteit Leiden tekenen samen voor 'Guidance of the Lights'.

Vanuit het plafond vallen diffuse lichtstralen op bezoekers neer, op de achtergrond klinken warme ritmische tonen. De ruimte ademt een bijna religieuze sfeer waarin je als bezoeker, zo hoopt gezondheidspsycholoog Andrea Evers, de stilte in jezelf vindt.

‘We wilden een soort tempel creëren, een ruimte waarin je kunt voelen wat er vanbinnen speelt,’ vertelt Evers. ‘Zo krijg je de ruimte om naar je onbewuste te luisteren, naar alle kennis uit eerdere opgebouwde ervaringen. Kennis die je helpt bij het nemen van beslissingen en dus belangrijk is om serieus te nemen.’

Volg je intuïtie in Museum de Lakenhal

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Onze intuïtie gebruiken we volgens Evers de hele dag, maar we vergeten er vaak naar te luisteren. Met Guidance of the Lights hoopt ze die ‘schat aan onbewuste kennis’ bij bezoekers weer eventjes aan te wakkeren.

Guidance of the Lights in de Lakenhal

Voor Imagine Intuition gaf het museum De Lakenhal kunstenaars de opdracht om nieuw werk te realiseren. In 2021 groeide er bij kunstenaar Lonneke Gordijn behoefte aan reflectie op haar eigen werk en werkwijze. Samen met Andrea Evers verdiepte zij zich in het thema intuïtie. Vanuit een intensieve dialoog tussen kunstenaar en wetenschapper ontstond een nieuwe installatie: Guidance of the Lights - Imagine Intuition.

'Mijn mailbox stroomde over na de uitreiking van de Stevinpremie in 2019, waarbij ik me liet ontvallen de combinatie van wetenschap en kunst interessant te vinden', vertelt Andrea Evers. Zo’n uitspraak zet iets in gang.

In 2021/22 slaan de Universiteit Leiden en de Lakenhal de handen ineen voor een grensverleggend project over intuïtie. De Volkskrant sluit aan en bereikt het grote publiek met een serie over intuïtie. Leiden European City of Science zorgt voor extra inbedding met een Q&A over intuïtie in Theehuis Noord. Workshops in het Lorentz Center bieden drie dagen vol inspiratie voor de genodigde kunstenaars en wetenschappers, georganiseerd door Evers samen met haar collega Liesbeth van Vliet, met Meta Knol, directeur Leiden European City of Science en met Nicole Roepers en Tanja Elstgeest van de Lakenhal.

Op 13 oktober barst alle door kennis en kunde verzamelde energie los tijdens de opening van de expositie Imagine Inuition. Studium Generale verdiept met een serie publiekslezingen Imagine Intuition van onder meer neurowetenschapper Rebecca Schaefer op 15 november en Andrea Evers op 27 november.