Documentairefilm alumna Visual Ethnography te zien in Pakhuis de Zwijger

Wilke Geurds studeerde vorig jaar af aan de masteropleiding Visual Ethnography met haar intieme en kwetsbare documentaire ‘F*ck Endo. Meer dan menstruatiepijn’. In deze documentaire volgt Geurds vier vrouwen die lijden aan endometriose en probeert ze te begrijpen hoe het is om te leven met een onzichtbare ziekte die voorkomt bij één op de tien vrouwen. Vrijdag 26 mei 2023 wordt de film vertoond in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, gevolgd door een nagesprek met de Endometriose Stichting, lotgenoten en politici.

Bij de chronische aandoening endometriose groeit er weefsel, dat lijkt op baarmoederslijmvlies, buiten de baarmoeder, en dat kan zeer pijnlijk zijn. Deze pijn is vaak niet zichtbaar, waardoor er onbegrip kan ontstaan bij buitenstaanders. Geurds filmde niet alleen bij ziekenhuisbezoeken, werk en sportlessen, maar ook bij de vrouwen thuis waar een onzichtbare wereld van pijn zich ontvouwt voor haar camera.

Waarom heb je deze documentaire gemaakt?

“Binnen de masteropleiding Visual Ethnography geef je een zelfgekozen onderwerp vorm in een antropologische documentaire. Ik heb zelf geen endometriose, maar toen ik hoorde dat één op de tien vrouwen leidt aan deze ziekte, wist ik dat ik hier iets mee wilde doen. Hoe kan het dat zoveel vrouwen endometriose hebben, maar ik tot twee jaar geleden niets afwist van het bestaan van deze ziekte."

Documentairemaker en fotograaf Wilke Geurds

Wat heb je precies gedaan?

“Ik heb een jaar lang Devina (28), Daphne (30), Margot (36) en Sanne (43) gevolgd in hun dagelijkse leven. Ik ging met hen mee naar het ziekenhuis, naar werk en naar de sportschool. Soms bleef een nachtje bij hen slapen om als antropoloog zoveel mogelijk van de dagelijkse gang van zaken mee te krijgen. Op die manier probeerde ik inzicht te krijgen van de impact van endometriose op hun dagelijks leven.”

Welke lessen uit de master hebben bijgedragen om deze film te maken?

“De antropologische houding en bewust bezig zijn met de ethische vraagstukken! En de tijd nemen om elkaar te leren kennen. We hadden het regelmatig over andere dingen, zoals reizen, koken of wat mij bezig houdt in het leven. Zo leerden de vrouwen mij ook kennen. Ik vind het belangrijk om daarin ook iets van mezelf te geven, als andere mensen zich zo kwetsbaar durven op te stellen voor mijn camera.”

Behind the Scenes: Wilke Geurds met Daphne en Dwayne

Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je docu in Pakhuis de Zwijger wordt vertoond?

“Gewoon mailen! Ik moest even moed bij elkaar verzamelen, maar ik heb mijn idee gepitcht en ze waren enthousiast!”

Heb je een tip voor (aankomend) studenten?

“Ga je droom niet uit de weg! Ga ervoor! Ik droom om documentairemaker te worden. Nu heb ik mijn eerste documentaire gemaakt en het voelt eerlijk gezegd nog spannend om mijzelf echt documentairemaker te noemen. Ik ben zoekende met hoe ik nu verder ga, maar blijf geloven in mijn droom. Vertel andere mensen wat je wilt doen, pak die camera op en ga gewoon iets maken! Dat is mijn motto. En wees niet bang om fouten te maken. Een jaar later heb ik alweer zoveel bijgeleerd over het maken van documentaires. Nu zou ik het misschien weer helemaal anders aanpakken, maar dat is het leerproces."

Wat kan antropologie bijdragen aan de samenleving?

“Antropologen nemen de tijd voor de wereld om hun heen. Ze observeren en luisteren wat er gebeurt, zijn nieuwsgierig en hebben oog voor de ander. Dit maakt dat antropologen aspecten van het leven kunnen laten zien die misschien voor een buitenstaander niet te zien zijn of onlogisch lijken. Juist door de tijd te nemen, kom je tot een diepere laag. Zo kun je andere dingen op beeld vastleggen en bouw je een bijzondere vertrouwensband op met je participanten.”

Op vrijdag 26 mei wordt de documentaire F*ck Endo! getoond in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam gevolgd door een nagesprek met de Endometriose Stichting, lotgenoten en politici. Samen proberen zij een antwoord te vinden op de vraag: hoe creëren we meer begrip rond endometriose en werken we toe naar verandering? Wilke Geurds zal samen met Bianca de Bie (endometriosepatiënt en mede-oprichter en voorzitter van de Endometriose Stichting) spreken.

Meer informatie via Pakhuis De Zwijger. Deelname is gratis, maar reserveer wel een kaartje!

Stills uit de documentaire