Collegecolumn: Waarom een goede relatie met de stad zo belangrijk is

De Universiteit Leiden is een prachtig voorbeeld van een netwerkuniversiteit: het creëren van impact doen we samen met de stad, de stakeholders, en de regionale en internationale partners. De lijnen zijn superkort en er is een grote verwevenheid. Die goede relatie met de stad heeft ook als voorbeeld gediend voor hoe we in Den Haag werken.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Annetje Ottow.

Door ons netwerk zijn mooie initiatieven en projecten ontstaan zoals het Living Lab Vrouwe Vennepolder. Het onderzoek in dit levende lab is mogelijk door een samenwerking tussen de universiteit, het waterschap, de provincie, de gemeente, studenten en alumni. Je hebt elkaar nodig om complexe vraagstukken in kaart te brengen en te komen tot de juiste oplossingen.

Annetje Ottow en Henri Lenferink wandelen in het Singelpark.

Lenferink

Vorige maand namen we na 20 jaar afscheid van de Leidse burgemeester Henri Lenferink. Toen ik begon bij de universiteit was het coronatijd. Als kennismaking wandelden we samen het hele Singelpark rond. We hebben zeker twee uur gelopen en hij heeft me van alles verteld over stad. Dat was typerend voor hem: hij was altijd intrinsiek geïnteresseerd, wist ontzettend veel en nam altijd uitgebreid de tijd voor je.

Onder zijn burgervaderschap is de band tussen de stad en onze universiteit alleen maar sterker geworden. Hij stond 20 jaar voor ons op de bres en gaf daarmee zowel de stad als de universiteit een enorme boost. Zo had hij een grote rol bij het binnenhalen van het instituut voor ruimteonderzoek SRON, droeg hij bij aan de ontwikkeling van het Leiden Bio Science Park en was hij een enthousiaste ambassadeur voor Leiden, European City of Science. We zullen hem enorm gaan missen. Ik kijk ernaar uit aan de slag te gaan met zijn opvolger en hoop dat die net zo’n oog heeft voor hoe belangrijk onze unieke samenwerking is.

Samenwerkingen liggen voor je voeten

Ook als medewerker van de universiteit kun je een grote bijdrage leveren aan de band met de stad. Voor het verzamelen van onderzoeksdata kun je citizen science inzetten. Zo worden Leidenaren meer betrokken bij ons onderzoek, en krijgen zij een gevoel van mede-eigenaarschap. Ik moedig alle onderzoekers, docenten en hoogleraren ook aan om samenwerkingspartners vooral dichtbij huis te zoeken, zoals bijvoorbeeld Leren met de Stad, het Leiden Biodiversity Network en in Den Haag de Health Campus en Buurtlab 070 dat doen. De mooiste samenwerkingen liggen immers vaak voor het oprapen. Wij als College van Bestuur waarderen jullie inzet voor de steden enorm.

Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar a.t.ottow@cvb.leidenuniv.nl.