'Wij willen technologisch blijven innoveren, maar wel op een relevante manier'

Binnen de medische wetenschap is er veel belangstelling voor het herstellen van weefsel en organen met biomaterialen. Bijvoorbeeld in de orthopedie en bij lever- en niertransplantatie. Hoogleraar Amir Zadpoor is hoogleraar Orthopedie bij het LUMC en ontwikkelt aan de TU Delft biomaterialen en werkt aan 3D-, 4D- en bioprinten. 'Samenwerking en regelmatig contact met clinici is een soort sanity check voor alle ideeën die wij hebben.'

Amir Zadpoor

Amir Zadpoor is hoogleraar Biomaterialen & Weefsel Biomechanica aan de TU Delft. Daarnaast is hij hoogleraar Orthopedie aan het LUMC en een van de Scientific Leaders van het wetenschappelijke programma Medical Delta Regenerative Medicine 4D. Sinds kort is hij ook benoemd tot Medical Delta hoogleraar.

Kun je kort vertellen wat jouw expertise is?

'In onze groep proberen wij problemen aan te pakken die te maken hebben met weefsel- en orgaanschade. Dit doen we met implantaten van synthetische biomaterialen of door het regenereren van de beschadigde weefsels en organen. Bij implantaten gebruiken we 3D- en 4D-printen. Bioprinten gebruiken we het bij het regenereren van levend weefsel of een orgaan. Ter vervanging dus van beschadigde organen en weefsels. Zo ver zijn we nog niet, maar dat is de ambitie.

Ook voor orgaantransplantaties onderzoeken we hoe we cellen kunnen regenereren. Stel, je hebt een donororgaan dat van minder goede kwaliteit is. Momenteel kan je daar weinig mee. Maar misschien kunnen we in de toekomst met gezonde cellen dit orgaan verbeteren waardoor het wél getransplanteerd kan worden.'

Introductie Medical Delta hoogleraar Amir Zadpoor

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Het volledige artikel is te lezen op de Medical Delta-website.