Lezing | Studium Generale

GECANCELLED: Goede leiders in onzekere tijden

donderdag 23 november 2023
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Telders Auditorium

"Do not follow where the path may lead. Go instead where there is no path and leave a trail."

Een typische tegeltjesspreuk over leiderschap van de Amerikaanse filosoof Ralph Waldo Emerson. Oftewel, een goed leider verlaat het gebaande pad, kiest een eigen weg en laat broodkruimels vallen voor eventuele volgers. Daarmee legt Emerson de lat voor goed leiderschap wel hoog. Zeker vandaag de dag lijkt het niet eenvoudig een eigen weg te hakken door het oerwoud aan informatie. Er zijn dan ook legio voorbeelden van slecht leiderschap. Iedereen heeft wel een beeld bij de bullebakbaas of miskleunmanager. Toch zijn veel van ons wel eens getuige geweest van goed leiderschap. Wat maakt het nu verschil? In de duiding van leiderschapskwaliteiten worden vaak tot stereotypische dooddoener-deugden genoemd zoals daadkracht, durfal, dominantie of visionair. Maar wat kenmerkt goed leiderschap? En doet leiderschap er eigenlijk wel zoveel toe? Deze vragen staan centraal in het boek Goede leiders in onzekere tijden: Lessen voor organisaties en de politiek (Business Contact, 2022). De schrijvers Janka Stoker en Harry Garretsen zijn beiden hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en doen daar onderzoek naar hoe leiders en hun volgers, zowel in organisaties als in de politiek, omgaan met deze onzekere tijden en wat dit zegt over goed leiderschap.

De avond zal aanvangen met een voordracht door Janka Stoker en Harry Garretsen, gevolgd door een gesprek onder leiding van oud-rector magnificus Carel Stolker. Uiteraard gaan ze daarbij ook in op de verkiezingsuitslag van de dag ervoor!