Debat

Paneldebat Democratie Onder Druk: De strijd tegen de bedreiging en intimidatie van politici

dinsdag 14 november 2023
Bezoekadres
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag
Zaal
Spaanse Trappen

In 2022 ontving het Team Bedreigde Politici van de politie in 1.125 meldingen over bedreigingen. De bedreiging en intimidatie van politici lijkt steeds meer voor te komen. Schokkend was het vertrek van D66 leider Sigrid Kaag uit de politiek in juli 2023. Als gevolg van aanhoudende agressie en bedreigingen besloot zij zich bij de aankomende landelijke verkiezingen niet meer verkiesbaar te stellen. Dit werd door veel van haar collega’s in de Tweede Kamer als een absoluut dieptepunt gezien.

Wat veroorzaakt dit dreigende klimaat rond politici? Schrikt de toenemende dreiging van geweld en intimidatie tegen politieke leiders potentiële kandidaten af om zich verkiesbaar te stellen? Wat doen politieke partijen op dit moment om een inclusieve en respectvolle politieke sfeer te bevorderen? Moet het verhardende debat tussen burgers op bijvoorbeeld sociale media worden aangepakt?

Over (onder andere) deze vragen organiseert het onderzoeksproject Bewaken en Beveiligen van de Universiteit Leiden in samenwerking met Leidse studievereniging Custodia op 14 november een debat met als onderwerp 'Democratie onder druk: de strijd tegen de bedreiging en intimidatie van politici’. In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen zullen onderzoekers en politici deze avond met elkaar in debat gaan over dit actuele thema. Uiteraard is er ruimte voor bezoekers en studenten om vragen te stellen aan de deelnemers van het debat. Aansluitend is er een borrel georganiseerd, waar deelnemers, bezoekers en studenten onder het genot van een drankje de mogelijkheid hebben om nog verder met elkaar in gesprek te gaan.

Programma

Jaap Bouwmeester (onderzoeker Monitor Integriteit en Veiligheid, I&O), Ingrid Michon-Derkzen (VVD) en Imane Elfilani (Volt) zullen deelnemen aan het debat, gemodereerd door Roy Hofkamp. Tijdens het debat zullen de deelnemers een openingsstatement maken, ingaan op elkaar en reageren op een aantal stellingen. Ten slotte is er ruimte om vragen uit de zaal te beantwoorden.

Naar aanleiding van de komende verkiezingen heeft het onderzoeksproject Bewaken en Beveiligen de verkiezingsanalyse: ‘Bewaken en Beveiligen: van topprioriteit tot non-issue' uitgebracht. Deze is hier te vinden. De analyse biedt een handvat aan toeschouwers van het debat om met prikkelende vragen voor de panellisten te komen.

Vanwege de LU Card controle en de borrel achteraf is aanmelden voor dit debat verplicht. Gasten van buiten de Universiteit zijn van harte welkom met de QR code die zij ontvangen na het aanmelden. Meld je hier aan.

bron: NOS nieuws

Het onderzoeksproject Bewaken en Beveiligen binnen Universiteit Leiden heeft, onder andere, als doel om de maatschappelijke impact van bedreigingen voor mensen die onder bescherming staan en het stelsel Bewaken en Beveiligen zelf te bestuderen. In een reeks debatten gaat het onderzoeksproject de samenwerking aan met studievereniging Custodia om zo debatten te organiseren rondom onderwerpen die te maken hebben met het stelsel Bewaken en Beveiligen in Nederland. Het doel van deze debatten is om inzicht te geven in de publieke opinie en publieke betrokkenheid te stimuleren bij thema's met betrekking tot het stelsel Bewaken en Beveiligen.

Vind hier meer informatie over de onderzoeksproject

Meld je hier aan