Universiteit Leiden

nl en

Lezing

Casimir Colloquium: modulaire interventies bij kinderen

Datum
dinsdag 23 september 2025
Tijd
Bezoekadres
Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
Leiden
Zaal
SA49

Modulaire interventies bij kinderen: wat zijn de voordelen en (methodologische) uitdagingen?

Cognitieve gedragstherapie (CGT) wordt algemeen beschouwd als de eerstekeusbehandeling voor angst bij kinderen. Traditionele, gestandaardiseerde protocollen houden echter niet altijd voldoende rekening met de diversiteit in klinische presentatie, ontwikkelingsniveau en contextuele factoren die in de praktijk worden waargenomen. Modulaire CGT biedt een flexibel kader waarin de kernprincipes van therapie behouden blijven, maar behandelcomponenten worden geselecteerd en geordend op basis van het individuele klinische profiel.

Deze benadering maakt meer gepersonaliseerde zorg mogelijk en biedt ruimte voor systematisch onderzoek naar behandelonderdelen in uiteenlopende contexten. Bijvoorbeeld: hoewel ouderbetrokkenheid vaak wordt geïntegreerd in angstprotocollen, blijft het bewijs voor de aanvullende waarde ervan onduidelijk. Het modulaire format biedt ruimte voor variatie door klinisch geleide beslissingen over het al dan niet opnemen van specifieke modules, waaronder die gericht op gezinsdynamiek.

Toch brengt de flexibiliteit van modulaire ontwerpen methodologische en praktische uitdagingen met zich mee. Therapeuten moeten meer klinisch oordeel uitoefenen bij het opstellen van behandelplannen, vaardigheid tonen in het adaptief toepassen van CGT, en therapietrouw behouden zonder vaste sessiestructuur. Deze presentatie bespreekt de onderbouwing van modulaire CGT bij de behandeling van angst bij kinderen, geeft een overzicht van eerste bevindingen, en benoemt belangrijke uitdagingen en kansen voor toekomstig onderzoek.

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.