Congres/symposium
Symposium: De kracht van dialoog in het onderwijs
- Datum
- donderdag 20 november 2025
- Tijd
- Toelichting
- Borrel vanaf 16:45 uur
- Bezoekadres
-
Herta Mohr
Witte Singel 27A
2311 BG Leiden - Zaal
- 0.20
Aanmelden
Collega’s zijn van harte welkom om het symposium bij te wonen. Het is mogelijk om aanwezig te zijn bij het gehele symposium of een deel van het programma. We verzoeken geïnteresseerden om zich voor 10 november aan te melden via onderstaande button.
Aanmelden voor het symposiumDe voertaal van het symposium is Nederlands. Enkele workshopsessies vinden in het Engels plaats.
Hoe kun je de dialoog als methode in het onderwijs integreren waardoor studenten zich meer verbonden met elkaar voelen en hun welzijn verbetert? Dat was de centrale vraag waarmee Karin Nijenhuis in 2023 haar Comenius Senior Fellowship begon. Samen met acht docenten uit alle instituten van de Faculteit Geesteswetenschappen en het Afrika-Studiecentrum Leiden onderzocht zij deze vraag in de onderwijspraktijk. Wat blijkt: de dialoog is een krachtige activerende werkvorm waarin álle studenten meedoen, academische vaardigheden leren, ze zich verbinden met de collegestof én met elkaar, en waarin ook gevoelige onderwerpen bespreekbaar worden.
Over het symposium
Het symposium ‘De kracht van dialoog in het onderwijs’ is het slotstuk van het project en tegelijkertijd het startschot voor de professionaliseringscursus voor docenten die hun onderwijs willen versterken door de principes van de dialoog toe te passen. Tijdens het symposium staat de dialoog centraal in een afwisselend en interactief programma met docenten én studenten: we praten deze middag niet alleen over dialoog, we gaan er ook mee aan de slag.
In een keynote reflecteert Irene Costera Meijer, emeritus hoogleraar Journalistiekwetenschap aan de VU, op haar ervaringen met de dialoog als lesmethode. Karin Nijenhuis presenteert de bevindingen van haar project en introduceert de professionaliseringscursus voor docenten. De docenten van het Leiden University Dialogue in Education Network (LUDIEN) verzorgen workshops over hun eigen toepassingen van de dialoog in het onderwijs. De middagvoorzitter is Mette Kamerich, assessor faculteitsbestuur FGW. We sluiten de middag af met een borrel, die volop gelegenheid biedt om ideeën uit te wisselen en na te praten.
Programma
Deel 1
13:00-13:30: Inloop
13:30 -14:15: Welkom, introductie en pitches – door Karin Nijenhuis & anderen*
14:15-15:00: Keynote Stoppen we er iets in of halen we er iets uit? Mijn persoonlijke ervaring met de dialoog als lesmethode – door prof. Irene Costera Meijer
15:00– 15:30: Pauze
Deel 2
15:30-16:30: Workshops in parallelsessies door getrainde docenten*: Dialoog toepassen in je onderwijs
16:30-16:45: Presentatie professionaliseringscursus voor docenten: Dialogue in Education; How dialogue as an activating teaching method can support your teaching and your students
16:45: Afsluiting programma met aansluitend een borrel
*De acht docenten van de Faculteit Geesteswetenschappen en het Afrika-Studiecentrum Leiden die zijn opgeleid tot dialoogbegeleiders, zijn: Madi Ditmars, Jenneke van der Wal, Karen Smith, Noa Schonmann, Thijs Witty, Victor Gijsbers, Bart Zantvoort en Esther Op de Beek
Meer over de dialoog
De dialoog is een bijzondere vorm van gespreksvoering, geïnspireerd op het werk van filosoof en kwantumfysicus David Bohm. Het is een gestructureerde, open en reflectieve manier van met elkaar in gesprek gaan, waarbij verschillende perspectieven op tafel komen. Zo ontstaat er ruimte voor verbinding tussen studenten. Deze aanpak biedt niet alleen de mogelijkheid om gevoelige onderwerpen met studenten te bespreken, maar helpt ook bij het ontwikkelen van belangrijke vakoverstijgende vaardigheden, zoals onderzoeken, reflecteren en veerkracht.
Juist in een tijd waarin het welzijn van veel studenten onder druk staat, onder meer door gevoelens van eenzaamheid, blijkt de dialoog een doeltreffende methode om met elkaar in contact te komen en samen te leren. Zo draagt de dialoog bij aan een veerkrachtigere en meer betrokken gemeenschap.
Benieuwd naar een praktijkvoorbeeld? Bekijk onderstaande video.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of