Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Bestuursbureau

Communicatie | Outreach | Transferable skills

Academic Outreach: an introduction to sharing your research via social and traditional media

Je hebt het gevoel dat jouw onderzoek een groter publiek verdient dan alleen een kleine kring van vakgenoten. Maar waar begin je? Tijdens deze cursus verken je het thema ‘outreach’. Je leert hoe je sociale en traditionele media strategisch kunt benaderen en oefent met het delen van je onderzoek op een manier die aanslaat bij jouw publiek.

Doelgroep
Promovendus
Docenten
Hermen Visser, Marten van der Meulen, Elena Milani en Bouwe van Straten
Werkvorm
Cursus
Studielast
8 uur
Startdata 2025
3 september, 26 september, 5 november, 14 november
Taal
Engels

Waarom deze cursus?

Tijdens deze cursus ontdek je dat outreach niet alleen bijdraagt aan je maatschappelijke impact, maar ook helpt om je communicatieve vaardigheden te ontwikkelen, je zichtbaarheid bij relevante doelgroepen te vergroten, en bovendien erg leuk kan zijn. Je leert hoe je vanuit een extern perspectief naar je eigen onderzoek kunt kijken, hoe je een pakkende boodschap formuleert en hoe je verschillende media kunt inzetten om je onderzoek onder de aandacht te brengen.

Na het volgen van deze cursus ben je in staat om:

  • Uitleggen waarom het belangrijk is om je onderzoek met het bredere publiek te delen;
  • Het meest aansprekende onderdeel van je onderzoek te identificeren;
  • Het optimale medium voor jouw boodschap te kiezen;
  • Verschillende soorten media in te zetten (zonder dat het te veel tijd kost);
  • Boodschappen te formuleren die resoneren met je doelgroep.

Deze cursus helpt je om kennis te maken met en kort te oefenen met (niet-academische) media. Ben je op zoek naar een meer diepgaande cursus over bloggen? Kijk dan eens naar Blogging about your research.

Opzet van de cursus

Deze cursus wordt gegeven door een onderzoeker met outreach-ervaring en een wetenschapsjournalist. Op basis van hun professionele expertise leren zij je hoe je de brug slaat tussen de academische wereld en het brede publiek.

De online cursus biedt een boeiende leerervaring door af te wisselen tussen korte presentaties, casussen, groepsdiscussies, breakout-sessies, oefeningen en feedback van experts. Wil je dieper ingaan op een specifiek onderwerp? Dan kun je gebruikmaken van een optionele één-op-één sessie voor persoonlijk advies van een expert.

De volgende onderwerpen zullen in deze cursus aan bod komen:

  • Het waarom van media (sociaal en traditioneel)
  • Mediastrategie
  • Media: wat en hoe?
  • Je onderzoek verkopen
  • Hoe nu verder?

Studielast

De cursus bestaat uit 6 uur sessies en 2 uur huiswerk. De totale studielast bedraagt 8 uur.

Praktische informatie

  • Je kan je aanmelden voor deze cursus door op de registratieknop te drukken aan de rechterkant van deze webpagina.
  • De cursus is kosteloos voor medewerkers en promovendi.
  • Let op! Ben je een extern financierde of buitenpromovendus? Bespreek je deelname eerst met je begeleider.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.