Derde terugkomdag bijzondere curator in jeugdzaken

De doelstelling van deze jaarlijks terugkerende terugkomdag is in de eerste plaats dat oud-deelnemers op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en kennis op het gebied van de bijzondere curator. Daarnaast fungeert deze terugkomdag als een interdisciplinair forum waar oud-deelnemers elkaar ontmoeten en vanuit hun dagelijkse praktijk kennis en ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen.

Docenten
Mariëlle Dekker  (Algemeen directeur van Augeo) Jeanette Satink  (Onderzoeker) Ivo Pieters Annelies Hendriks

Deze derde terugkomdag staat in het teken van het thema kindermishandeling. Een thema dat steeds meer aandacht krijgt. Tot nu toe lijkt de beste schatting dat 3 procent van alle kinderen te maken krijgt met één of meer vormen van kindermishandeling (Alink, NJB 2017). Welke kennis heeft de bijzondere curator nodig wanneer het in aanraking komt met een kind dat - mogelijk - mishandeld wordt? Krijgt de bijzondere curator vaak te maken met kinderen die mishandeld worden? En welke verantwoordelijkheden heeft een bijzondere curator in een dergelijke situatie? Klopt de aanname wel dat de beschuldiging van kindermishandeling in conflictscheidingen vaak onterecht is?  En is kindermishandeling een reden voor het benoemen van een bijzondere curator? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens de terugkomdag. Deelnemers worden in de gelegenheid gesteld om een praktijkvoorbeeld – waarin kindermishandeling een rol speelt – in te sturen die tijdens de intervisie wordt besproken.