eLaw publiceert in Nature

Onderzoekers van eLaw, het Centrum voor recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden hebben hun onderzoek gepubliceerd in Nature Machine Intelligence. The publicatie, geschreven door Eduard Fosch-Villaronga, Pranav Khanna, Hadassah Drukarch en Bart Custers, is gericht op de implicaties voor wet- en regelgeving van geautomatiseerde chirurgie.

De publicatie, getiteld ‘A human in the loop in surgery automation’, legt uit hoe het steeds complexere samenspel tussen autonome chirurgische robots, chirurgen en medisch personeel het steeds lastiger maakt verantwoordelijkheden toe te kennen als er iets misgaat. Na het in kaart brengen van verschillende niveaus van autonomie voor chirurgische robots, wordt onderzocht hoe dit de rol van menselijke actoren beïnvloedt in vergaand geautomatiseerde chirurgische ingrepen. Een goed begrip van de precieze rol van mens en machine in deze context is essentieel om aansprakelijkheden in kaart te brengen en te voorkomen dat verantwoordelijkheden worden toegeschreven aan de robots.

Nature Machine Intelligence is onderdeel van Nature, een van ‘s werelds meest gelezen en prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften. Dit Britse tijdschrift werd opgericht in 1869.