Bernet Elzinga in NRC over ouders van kinderen met depressie

Ouders van kinderen met een depressie voelen zich vaak wanhopig. Klinisch psycholoog Bernet Elzinga en andere deskundigen geven in het boek 'Samen sterk' adviezen hoe ouders kunnen omgaan met hun kind, en zelf overeind blijven. Lees meer in NRC over ouders van kinderen met depressie.

NRC

Machteloos? Ouders kunnen zelf veel wél doen (23 januari 2024)

Bernet Elzinga doet met haar groep onderzoek naar de invloed van trauma en stress op affectieve, sociale en cognitieve functies bij stress-gerelateerde stoornissen, waaronder depressie en angst. Intergenerationeel onderzoek heeft haar bijzondere interesse, met name de communicatie tussen ouders en kinderen en de factoren die er toe bijdragen dat negatieve gevolgen van mishandeling of stress worden gereduceerd.

NRC

'Er zijn nu eenmaal heel veel stressvolle levensgebeurtenissen die herbelevingen, nachtmerries, slecht slapen en agitatie kunnen veroorzaken', zegt Bernet Elzinga. 'Dat zijn symptomen van PTSS. En die kunnen ook voorkomen bij echtscheiding, baanverlies of een extreem pestincident.'
Ook een ‘niet héél extreme’ gebeurtenis kan tot een trauma leiden (14 februari)

Libelle

'Als je dochter of zoon zich steeds meer terugtrekt, nergens meer blij van wordt, geen contact maakt met vrienden en ook nog slechte resultaten behaalt op school, moet er een belletje gaan rinkelen', zeg Bernet Elzinga in Libelle.
Zó herken je depressieve gevoelens bij je kind (25 januari)

Volkskrant

Wat doe je als gezin als één van de ouders depressief is? ‘Vooral het negatieve gedrag en het emotioneel niet beschikbaar zijn, hebben impact op het kind waardoor ze zelf klachten kunnen ontwikkelen, zelfs tot op volwassen leeftijd’, zegt Bernet Elzinga in de Volkskrant over de opvoedvraag.
Opvoedvraag: Wat als je als ouder helemaal niet lekker in je vel zit?