Arco Timmermans bij de Beroepsverening voor Public Affairs over succesvolle lobby

Afgelopen week sprak Bijzonder Hoogleraar Public Affairs, Arco Timmermans, bij de Beroepsvereniging voor Public Affairs over hoe gedurende de afgelopen lockdowns de ingrediënten voor een succesvolle lobby zijn veranderd.

“Slimme public affairs betekent dat je weet hoe je met gebeurtenissen moet omgaan en wanneer je een koppeling kunt maken met het thema waar het nieuws over gaat. Samenwerken met bondgenoten met een groot maatschappelijk draagvlak vergroot daarbij je succes."

Maatschappelijk draagvlak

Volgens Hoogleraar Timmermans is door de coronapandemie duidelijk geworden welke waarde de thema's in het regeerakkoord nu werkelijk hebben. Hij noemt dat de pandemie niet alleen bedreigingen met zich meebracht, maar ook zeker kansen voor belangenbehartigers. Hij haalt als voorbeeld de digitalisering aan, die door de pandemie in een stroomversnelling is gebracht. Ook het thuiswerken is volgens Timmermans een goed voorbeeld, omdat is gebleken dat in de file staan om naar kantoor te komen niet dagelijkse kost hoeft te zijn. Hierdoor wordt ook het beleid op rekeningrijden weer anders bekeken dan eerder werd gedaan.

'Publikisering' van de lobby

Timmermans noemt ook dat de media steeds meer een lobbyarena is geworden en dus als belangrijke bondgenoot moet worden gezien door belangenbehartigers. Old school-lobby op borrelavonden moet plaats maken voor meer zichtbare, publieke lobby. Volgens Timmermans betekend dit dat je jouw belang geloofwaardig moet koppelen aan een breder maatschappelijke belang waar draagvlak voor is en geld aan wordt besteed. Dit heeft als gevolg dat er een doorgaande tendens is om maatschappelijk verantwoord te handelen en zichtbaar te lobbyen, omdat de vraag om verantwoording steeds strenger en breder wordt.
Hierdoor staat of valt public affairs nu met een goede maatschappelijke positie en reputatie. Timmermans ziet dit als iets positiefs: er is een platform ontstaan voor verantwoording. Dit selecteert tot een bepaalde hoogte welke organisaties bij dit regeerakkoord succesvol zijn in lobby en welke minder.

"Slimme, intelligente en verantwoorde public affairs bedrijven is dus bijzonder moeilijk, maar juist daarom een uitdaging van jewelste."

Daarnaast geeft Timmermans aan dat het belangrijk is om kennis te hebben van het bestuurlijke speelveld en de dynamiek van (maatschappelijke) issues. De kunst is dan om op het juiste moment jouw thema daaraan weten te koppelen, geschikte bondgenoten kunnen vinden die samen met jou dat belang willen behartigen en dan vooral: patronen zien, begrijpen en analyseren. Dit betekend ook dat je soms lang geduld moet hebben. Timmermans geeft aan dat dit frustrerend kan zijn, maar dat als het wél lukt, er waardevolle verbindingen en dwarsverbanden ontstaan, zoals publiek met privaat en maatschappelijk met commercieel.

Lees het volledige artikel hier

Het onderzoek van prof. dr. Arco Timmermans richt zich op de dynamiek van de publieke en politieke agenda en de rol van allerlei typen organisaties en groepen die hun belangen behartigen en daarbij coalities sluiten om sterker te staan. Bij dit onderzoek en onderwijs op het gebied van public affairs draait het ook om het bevorderen van de dialoog tussen wetenschap en praktijk, door masterclasses, gastoptredens en commentaar op de actualiteit.