Online boekensalon Indonesië 1945-1949

Op dinsdag 15 februari is Gert Oostindie, voormalig directeur van het KITLV en emeritus hoogleraar Koloniale en postkoloniale geschiedenis aan de Universiteit Leiden, te gast in de online boekensalon van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Presentator Jef Schaeps interviewt hem over het boek Beelden van de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog, 1945-1949. In de boekensalon worden zowel de Indonesische als de Nederlandse blik op de gebeurtenissen besproken. Auteurs Sander van der Horst, Linde Lammers en Melle van Maanen -allen masterstudent- presenteren posters, fotoalbums en audiofragmenten. Conservator Anouk Mansfeld vertelt daarnaast het verhaal van een bijzonder vriendenboekje van een Indonesische soldaat.

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint dinsdag 15 februari om 20.30 uur en is op deze pagina te volgen. Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen het geluid van uw apparaat aan te zetten.
Bekijk hier alvast de teaser:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Op 17 augustus 1945 proclameerden Sukarno en Mohammad Hatta de Republiek Indonesië. Op 27 december 1949 droeg Nederland de soevereiniteit over. Tussen die twee data liggen ruim vier jaar van uiterst moeizame onderhandelingen en bittere oorlogsvoering. In Indonesië staan deze jaren bekend als de ‘Indonesische Revolutie’, een periode waarin de onafhankelijkheid werd verdedigd tegen de oude koloniale macht en een nieuwe staat werd opgebouwd. In Nederland, de voormalige kolonisator, werd de gehele periode achteraf lang aangeduid met het eufemisme ‘politionele acties’. Meer recent wordt gewoon van ‘oorlog’ gesproken; in 2005 sprak de regering van een ‘oorlog aan de verkeerde kant van de geschiedenis’. Een oorlog was het zeker, met zeer ongelijke slachtofferaantallen. Aan Indonesische zijde vielen vermoedelijk meer dan 100.000 doden, zowel strijders als burgers; het aantal doden in de Nederlandse krijgsmacht bedroeg zo’n 5.000, waarvan ruw geschat een-derde Indonesische manschappen.

Beelden Van De Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog, 1945-1949

In het boek wordt een selectie getoond van materiaal uit de Bijzondere Collecties van de UBL, waarvan veel afkomstig is van het Koninklijk Instituut voor Taal, Land en Volkenkunde (KITLV) en de UBL.  Het betreft zowel posters, tekeningen en fotografie als persoonlijke getuigenissen op papier, interviews en officiële stukken van de strijdende partijen. De bronnen geven gezamenlijk een beeld van de uiteenlopende perspectieven van de strijdende partijen.

Het boek Beelden van de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog, 1945-1949 (in het Nederlands, Indonesisch en Engels) is een uitgave van Leiden University Press. Het boek (ISBN: 9789087283797) is verkrijgbaar voor 29,95 euro.

Tentoonstelling

Naast het boek hebben de auteurs de gelijknamige online tentoonstelling Beelden van de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog, 1945-1949 gemaakt. De tentoonstelling is in het Nederlands, Bahasa Indonesia en Engels beschikbaar, en toont een grote hoeveelheid bijzonder en zelfs uniek materiaal uit de collecties van de UBL. De tentoonstelling heeft zes thematische delen. Voor elk thema zijn bijzondere voorbeelden van verschillende soorten bronnen geselecteerd; gezamenlijk geven zij een beeld van de uiteenlopende perspectieven van de strijdende partijen. De tentoonstelling belicht zowel de Indonesische als de Nederlandse blik op de gebeurtenissen uit de jaren 1945-1949 en is het resultaat van samenwerking tussen het KITLV en de UBL.