Alexander Pleijter in het AD over factchecken en nepnieuws

Universitair docent Alexander Pleijter vertelt in het AD over achtergrond van nepnieuws en het factchecken dat daarbij komt.

‘Het rondgaan van valse informatie is van alle tijden. Maar sociale media hebben de dynamiek veranderd. Daardoor is de verspreiding groter en daarmee de impact. Mensen zijn gaan inzien hoe groot die impact kan zijn en hoe ze die kunnen gebruiken. Ze zien bijvoorbeeld dat er geld mee te verdienen is. Valse berichten vallen op en trekken mensen naar je site,’ licht Pleijter toe.

‘Een voorbeeld is een groep Macedoniërs die sensationele, maar niet kloppende berichten schreven over de Amerikaanse verkiezingen in 2016. (Ze beweerden onder meer dat Hillary Clinton wapens had verkocht aan IS, red). Die berichten trokken heel veel mensen naar hun website waardoor de makers veel geld verdienden aan advertenties op die site.’

Meer weten?

Lees het artikel op de website van het AD