Redt de statistiek ook deze verpleegkundige in de rechtbank?

De Britse verpleegkundige Lucy Letby staat terecht voor moord. Tijdens haar dienst sterven er namelijk meer baby’s dan gebruikelijk. Leids wiskundige Richard Gill onderzoekt met een statistische analyse of het ook toeval kan zijn. ‘Die zaak zit er al jaren aan te komen,’ zegt Gill bij NPO 1.

Het is niet de eerste keer dat de statistische analyse van Gill onderdeel is van een rechtszaak. In het voorjaar van 2022 zorgde hij ervoor dat de Italiaanse verpleegkundige Daniela Poggiali vrijuit ging na beschuldiging van moord. En ook kinderverpleegkundige Lucia de Berk die veroordeeld was tot een levenslange gevangenisstraf, kwam met de hulp van Gill vrij na zes jaar.

‘Ik ben bang dat in de zaak van Lucy Letby hetzelfde gebeurd is als bij van Lucia. Het medische bewijs raakte ondergeschikt aan het statistische bewijs en er ontstaat een tunnelvisie,’ zegt Gill.

Meer weten?

Beluister het volledige interview op de website van NPO Radio 1.