Annemarie Samuels in podcast 'Boldcast' over de veranderende rol van de bibliotheek

In aflevering 5 van BOLDcast, de podcast van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for BOLD Cities wordt de evolutie van bibliotheken van simpele uitleenpunten voor boeken tot plekken waar mensen samenkomen en hun digitale vaardigheden kunnen bijspijkeren besproken. De gasten in deze aflevering zijn Frank Huysmans, bijzonder hoogleraar informatiesamenleving aan de Universiteit van Amsterdam, Stephanie Kuijper, opgavemanager basisvaardigheden bij de Koninklijke Bibliotheek en Annemarie Samuels, universitair hoofddocent Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie van de Universiteit Leiden. In deze vijfenveertig minuten durende aflevering bespreken zij de uitdagingen en dilemma's van de veranderende rol van de bibliotheek en steeds complexer wordende en verder digitaliserende maatschappij en overheid.

Hoewel bibliotheken zich ontwikkeld hebben tot publieke diensten die veel meer bieden dan alleen boeken en lezen, blijft het stereotype dat bibliotheken vooral voor geletterden en boekenliefhebbers zijn bestaan, waardoor sommige groepen minder toegang hebben. Dr. Annemarie Samuels en Dr. Sarah Giest hebben hier onderzoek naar gedaan en concluderen dat bepaalde groepen de hulp van de bibliotheek eigenlijk nodig hebben, maar terughoudend zijn om deze in te schakelen uit schaamte of een gevoel van ontoereikendheid. Dit kan zowel het bereik als de impact van de bibliotheek beperken.

Luister naar de podcast (of lees het artikel)

BOLDcast is te beluisteren via spotify. Lees je liever? Dan is er de webpagina van BOLDcast #5: De bibliotheek als motor van de slimme stad