Podcast: Hoe keren we de daling in leesvaardigheid om?

Deze podcast gaat over begrijpend lezen. Tjip de Jong spreekt met Paul van den Broek, Christine Espin en Anne Helder over wat we kunnen doen om de daling in leesvaardigheid in het primair en voortgezet onderwijs om te keren. Zij deden voor de commissie voor OC&W onderzoek hiernaar.

Uit de resultaten van (inter)nationale toetsen lijkt dat de problemen vooral te zien zijn als het gaat om het reflecteren op teksten, het integreren van informatie uit meerdere teksten en het evalueren van de betrouwbaarheid en overtuigingskracht van een tekst, bijvoorbeeld bij het identificeren van fake news. Die problemen nemen in Nederland meer toe dan in andere landen. Lees meer ››

Luister en bekijk de podcast over begrijpend lezen

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Paul van den Broek, Christine Espin en Anne Helder schreven in 2022 een rappport voor de commissie voor OC&W over het op peil brengen van de leesvaardigheid in het primair en voortgezet onderwijs. Leerlingen hebben namelijk moeite met het begrijpen van teksten, in het bijzonder met verdiepend begrip. Op dit rapport is kritiek gekomen en in deze podcast reageren de auteurs daarop.