Daisy Smeets en Mariëlle Bruning over samenwerking Pedagogiek en Jeugdrecht

Samen met Mariëlle Bruning (hoogleraar Jeugdrecht) geeft Daisy Smeets - universitair docent Pedagogische Wetenschappen uitleg over het interdisciplinaire onderzoek tussen Pedagogische Wetenschappen en Jeugdrecht.

"Ons gezamenlijk onderzoek is een paar jaar geleden gestart. Zowel bij de afdeling Jeugdrecht als bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen werd en wordt onderzoek gedaan naar kinderen die te maken krijgen met juridische maatregelen, bijvoorbeeld bij uithuisplaatsingen. Een van de vragen ging over het hoorrecht van minderjarigen. Wanneer kinderen te maken krijgen met juridische procedures, zoals een scheiding van ouders of een uithuisplaatsing, krijgen zij vanaf twaalf jaar standaard een uitnodiging van de rechter om hun mening te geven. De onderzoeksvraag was: is het wenselijk en mogelijk om die leeftijdsgrens van twaalf jaar te verlagen?"

Daisy Smeets over de verbetering van de rechtspositie van kinderen

Kunt u in maximaal honderd woorden uitleggen wat uw vakgebied inhoudt? "Mijn vakgebied bestaat uit pedagogische wetenschappen. De laatste tijd ligt de nadruk meer op de juridische positie van het kind. Als het in een thuissituatie zo slecht gaat dat een rechter besluit om het kind in een pleeggezin te plaatsen, moet daarin het belang van het kind voorop staan. Ik kijk vooral naar de pedagogische kant, maar door bijvoorbeeld samen te werken met de rechtenfaculteit onderzoeken we vanuit meer invalshoeken hoe de positie van het kind daarin kan verbeteren."

Lees het volledige artikel in het Algemeen Dagblad

Een pleegkind in de klas

Uit onderzoek van Daisy Smeets blijkt dat veel leraren de juiste kennis en ondersteuning missen als er een pleegkind in de klas komt. Met de website raadpleeg.org hoopt ze dit te veranderen.

Lees en bekijk het volledige bericht op AOB.nl