Video: Hoe vallende herfstblaadjes levens kunnen redden

Rood, oranje, geel en bruin: als de dagen natter, kouder en grijzer worden, zorgen herfstblaadjes gelukkig nog voor een beetje kleur. En hoewel ze soms het treinverkeer of een onoplettende fietser platleggen, zijn die blaadjes van levensbelang voor ons bestaan. Waarom? Dat legt de Leidse microbioloog Marjolein Crooijmans uit in een video voor Universiteit van Nederland.

Hoe komt het eigenlijk dat blaadjes in de herfst verkleuren? En waarom vallen ze vervolgens van de bomen? Crooijmans legt het uit aan de hand van simpele voorbeelden in de werkplaats van de Universiteit van Nederland.

Gevallen herfstblaadjes zijn voor ons letterlijk van levensbelang.

Niet opruimen a.u.b.

En die gevallen blaadjes, die moet je van Crooijmans dus liever niet opruimen. Jij ziet ze misschien als afval, maar voor het leven op en in de bodem zijn ze echt onmisbaar. Hoe dat uiteindelijk ook belangrijk is voor onszelf, zie je in de video.

Hoe helpen gevallen herfstblaadjes ons aan nieuwe medicijnen?

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of