Hoe komt het dat vuurwapengeweld een groeiend probleem is in Nederland?

Jaarlijks registreert de politie in Nederland meer dan vijfhonderd schietpartijen. Katharina Krüsselmann, promovendus aan het Institute of Security and Global Affairs praat over de wetenschap achter vuurwapengeweld in Nederland bij NPO Radio 1.

Katharina Krüsselmann doet onderzoek naar vuurwapengeweld in Nederland. Dat houdt in alle geweldsincidenten waarbij mensen betrokken zijn, of als slachtoffers, of als daders, waarbij een vuurwapen gebruikt is.

Volgens Krüsselmann halen tegenwoordig alleen grote incidenten waarbij een slachtoffer valt het nieuws. 'Eigenlijk zien we een soort normalisering van het type geweld, bijvoorbeeld ook met explosies' vertelt Krüsselman. Zo kregen explosies voorheen veel aandacht van de media, waarbij bijna elke explosie wel werd gerapporteerd. Nu is dat veel minder, omdat het bijna elke dag wel voorkomt.

Luister het hele fragment op de website van NPO Radio 1.