Karwan Fatah-Black in NRC over de exploitatie van Essequibo-gebied

Guyana en Venezuela zijn verwikkeld in een conflict over hun grens, die door het Essequibo-gebied loopt. Universitair docent Karwan Fatah-Black betoogt samen met universitair docent Daphina Misiedjan (Erasmus Universiteit Rotterdam) in NRC dat het Internationaal Gerechtshof hierbij ook het belang van het natuurgebied moet meewegen.

‘De twee presidenten bekommeren zich vooral om het kapitaal dat het Essequibo-gebied zal opleveren, dat rijk aan grondstoffen is. De consequentes voor de mensen en de natuur in het gebied worden niet in acht genomen. Laat staan de effecten op het klimaat’, schrijven de twee.

‘Het ontbreekt nog altijd aan een instrument om de belangen van natuur en klimaat mee te wegen in territoriale conflicten. Bij het Internationaal Gerechtshof ligt de nadruk op de vraag tot welke staat het grondgebied hoort, en dus op wie vervolgens de bodemschatten mag exploiteren. Terwijl er juist behoefte is aan besluiten die leiden tot klimaatrechtvaardigheid, waarbij welvaart eerlijk over de samenleving wordt verdeeld en de natuur en het klimaat beperkte schade lijden’, zo wordt in het stuk bepleit.

Meer weten?

Lees hier het hele artikel.