Onderwijs, Onderzoek

Meet the researcher: Jochanan Veerbeek

17 januari 2023

Op woensdag 16 november jl. was de eerste Meet the Researcher-bijeenkomst georganiseerd door het Instituut Pedagogische Wetenschappen. De bedoeling van deze bijeenkomsten is dat geïnteresseerde studenten op een vrijblijvende en interactieve manier kunnen kennismaken met een onderzoeker.

De bijeenkomst bestond uit 3 onderdelen: loopbaan, onderzoek en een praktijkonderdeel. Aan de bijeenkomst namen ruim 20 studenten deel, zowel uit de bachelor als uit verschillende masteropleidingen.

Jochanan Veerbeek

De researcher om te "meeten"

De researcher om te “meeten” bij deze eerste bijeenkomst was Jochanan Veerbeek, tevens de initiatiefnemer van deze bijeenkomsten. Jochanan begon de bijeenkomst met te vertellen over zijn carrière als geluidstechnicus, studie, het proces van promoveren als buitenpromovendus en zijn werk als universitair docent.

De studenten waren geïnteresseerd in de flexibiliteit binnen Jochanans loopbaan, door mogelijkheden op te zoeken om werken in de klinische praktijk te combineren met het doen van onderzoek.

Vervolgens vertelde Jochanan over zijn onderzoek naar leerpotentieel en instructiebehoefte. Hij vertelde hoe dit onderzocht kan worden en hoe hiervoor assessments zouden kunnen worden gebruikt in de klinische en educatieve praktijk. Daarbij werden lopende projecten aangehaald en was aandacht voor vernieuwende elementen, zoals het gebruik van analyse van digitale data en serious games.

Na deze uitleg kregen de studenten de mogelijkheid om zelf met deze testmaterialen te experimenteren en ook te ervaren hoe het is om hiermee getest te worden.

De bijeenkomst werd afgesloten met een borrel in de common room, waar nog werd nagepraat over de combinatie tussen promoveren en in de klinische praktijk werken, testafname en de ervaringen van studenten.

Het was een succesvolle eerste bijeenkomst, waarin vooral veel ruimte was om vragen te stellen. De volgende Meet the Researcher-bijeenkomst zal worden verzorgd door Rachel Plak op 27 maart 2023.