Facilitair

Extra all-gender toiletten in het KOG met passende signing

17 mei 2023

De Faculteit der Rechtsgeleerdheid heeft twee extra all-gender toiletblokken naast de al bestaande all-gender toiletten op de begane grond. Deze nieuwe all-gender toiletblokken bevinden zich op de eerste verdieping van het KOG, in het C-gedeelte naast de Cleveringa hoorcollegezaal. Steeds meer faculteiten binnen onze universiteit hebben nu all-gender toiletten geïntroduceerd.

Waarom zijn all-gender toiletten belangrijk?

Onze faculteit is divers op vele vlakken, zoals etniciteit, gender, seksuele oriëntatie, gezondheid, religie, leeftijd en sociaaleconomische achtergrond. We streven naar een open en inclusieve gemeenschap waarin iedereen zich erkend en welkom voelt. De introductie van all-gender toiletten is een belangrijke stap om trans-studenten/medewerkers, non-binaire studenten/medewerkers en anderen die zich niet identificeren binnen de binaire genderkaders te ondersteunen. Deze toiletten dragen bij aan een veilige en inclusieve leer- en werkomgeving, waar iedereen, ongeacht geslacht, zonder zorgen gebruik kan maken van het toilet. Samen creëren we een inclusieve en gastvrije omgeving voor iedereen.

Het bordje op de all-gender toiletdeur

We willen dat iedereen zich begrepen en welkom voelt, zonder dat we mensen in hokjes plaatsen of buitensluiten. Daarom is het belangrijk om een boodschap uit te dragen die inclusief en duidelijk is. Een manier om dit te doen, is door symbolen te gebruiken die zich richten op de faciliteiten en het gebruik van het toilet, in plaats van specifiek naar mensen te verwijzen. We willen namelijk dat iedereen zonder problemen naar het toilet kan gaan. Daarom hebben we besloten om symbolen te gebruiken die laten zien welke voorzieningen er zijn, zonder ons te concentreren op geslacht. Op die manier maken we het voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk.

Vrouwen en mannen toiletten

We willen graag benadrukken dat op dit moment nog steeds de aanduidingen 'vrouwen' en 'mannen' worden gebruikt bij de andere toiletten. We begrijpen echter dat er een groeiende behoefte is aan inclusieve en genderneutrale voorzieningen. We zijn ons bewust van deze wens en onderzoeken momenteel mogelijkheden om ons toiletaanbod in de toekomst nog meer inclusief te maken. We houden jullie op de hoogte van eventuele veranderingen.

Zo ziet de nieuwe signing op de toiletten eruit