Henk Schulte Nordholt benoemd tot bijzonder hoogleraar

Dr. Henk Schulte Nordholt, verbonden aan het KITLV en het LIAS, is benoemd tot bijzonder hoogleraar Indonesische geschiedenis voor een periode van vijf jaar.

Toenemende samenwerking

Nordholt werkt daarnaast als head of research bij het KITLV, een positie die hij al sinds 2005 bekleedt. Eerder werkte hij als professor Antropologie bij de Universiteit van Amsterdam, als IIAS bijzonder hoogleraar Aziatische geschiedenis bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam en als bijzonder hoogleraar Zuidoost-Azië studies bij de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Zijn onderzoeksgebieden omvatten onder andere de Zuidoost-Aziatische geschiedenis, de contemporaine politiek in Indonesië, politiek geweld en de antropologie van het kolonialisme. Daarnaast heeft hij een speciale interesse voor Balinese studies.

Nordholt's positie is verbonden aan het LIAS, maar zijn benoeming gebeurde in nauw overleg met collega's van Cultural Anthropology & Development Sociology en collega's van Geschiedenis, als onderdeel van de toenemende samenwerking tussen het KITLV en de Universiteit.