Asian Studies studente Aurelie van ’t Slot nieuwe assessor Humanities

Op 1 september 2015 geeft assessor Sanne Grootveld het stokje door aan Aurelie van ’t Slot (22). Deze masterstudente zal dit academisch jaar als nieuwe assessor van Geesteswetenschappen de belangen van studenten in het faculteitsbestuur gaan behartigen. Wie is Aurelie van ‘t Slot? Even kennismaken met deze ambitieuze Vlaams-Nederlandse studente. “Assessor zijn lijkt me een uitdaging, ik heb er zin in!"

Nieuwe assessor Aurelie (links) met huidige assessor Sanne (rechts)

Eerste jaar in Leiden

Ze vindt het spannend, de start van haar termijn. Aurelie studeert pas sinds kort aan de Universiteit Leiden. Ze studeerde eerder een bachelor aan de Universiteit van Tilburg, maar wist al vroeg dat ze voor haar master naar Leiden wilde komen. “Ik kom al jaren op de open dag van de Universiteit Leiden, zo zeker wist ik dat ik hier naartoe wilde komen”, zegt ze. Naast haar researchmaster Asian Studies waar ze in februari aan begon, zal ze vanaf september als assessor hét aanspreekpunt zijn voor studenten Geesteswetenschappen.

Tussen België en Nederland

Hoewel haar beide ouders van oorsprong Nederlands zijn, groeide Aurelie op in Malle, een klein plaatsje in het Noorden van België, vlakbij de Nederlandse grens. “Ken je het biertje West-Malle Trappist?”, vraagt ze lachend. “Nou, daar ben ik opgegroeid.” Inmiddels woont ze al een paar jaar in Nederland, al verraadt haar licht Vlaamse tongval nog haar Zuidelijke roots. De keuze om Asian Studies te gaan studeren begon toen ze voor haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen twee maanden in Taiwan en China verbleef. “Daar heb ik geleerd dat kennis over Azië ontzettend belangrijk is. Het is zo’n belangrijk gebied in de wereld. Ik wil me daar graag verder in verdiepen.”

De taken van een assessor

Het belang van een goede assessor is voor Aurelie duidelijk. “Als assessor ben ik er om de afstand tussen het bestuur en de studenten te overbruggen. Het is belangrijk dat studenten weten dat ze inspraak hebben in de Universiteit en dat hun mening ertoe doet.”

Om zich voor te bereiden op haar functie probeert ze zich de structuren binnen de Universiteit alvast een beetje eigen te maken. “Ik heb een voordeel, ik heb aan de Universiteit van Tilburg al eerder als assessor gewerkt, dus die ervaring neem ik mee, maar ik heb ook nog veel te leren! Om een voorbeeld te geven: in Tilburg waren er vier studieverenigingen om contact mee te onderhouden, in Leiden meer dan twintig! Die probeer ik nu allemaal uit mijn hoofd te leren.”

Belang van de actieve student

Als assessor is Aurelie van plan om zich in het bijzonder te zetten voor de actieve student. “Ik ben zelf altijd een ambitieuze en actieve student geweest en ik vind dat studenten de vrijheid moeten krijgen om zichzelf naast hun studie te kunnen ontplooien.” Ook wil ze de medezeggenschap van de studenten Geesteswetenschappen verbeteren. “Onze faculteit heeft een heel open bestuurscultuur, dat is heel positief. Studenten kunnen hun stem op verschillende manieren aan het faculteitsbestuur laten horen. Maar ik vind terugkoppeling ook heel belangrijk. Studenten moeten weten wat er met hun inbreng gedaan wordt. Hier wil ik mij hard voor maken.”

Zoek contact met de assessor

Voor suggesties, vragen of klachten over facultaire zaken kunnen studenten contact opnemen met de assessor via assessor@hum.leidenuniv.nl. De assessor is ook actief op Twitter via @HumAssessor

Elke woensdag van 11.00 tot 12.00 heeft de assessor een vast spreekuur in Lipsius 3.05.

Contactpagina van de assessor

Wat is een assessor?

Elk faculteitsbestuur van de Universiteit Leiden heeft een student-lid, ook wel de assessor genoemd. Deze behartigt de belangen van studenten op allerlei terreinen. Ook houdt de assessor een vinger aan de pols bij de studentenverenigingen en studentenorganisaties op universitair niveau en fungeert hij of zij als schakel tussen deze partijen en het faculteitsbestuur.

Contact met de assessor