Leids rapport "Bestuursrecht op Maat" aangeboden aan Tweede Kamer

Afgelopen week is het Leidse rapport ‘Bestuursrecht op Maat’, geschreven door Ymre Schuurmans, Ingrid Leijten en Joyce Esser, aangeboden aan de Tweede Kamer.

Dit rapport is het resultaat van een groot onderzoek naar maatwerk in het bestuursrecht, waar de afdeling Staats- en Bestuursrecht in 2020 hard aan heeft gewerkt. Ook Wim Voermans, Geerten Boogaard, Annemarie Drahmann, Rogier Kegge en Heleen van Amerongen maakten deel uit van het onderzoeksteam, en schreven mee aan het tussenrapport 'Een juridische analyse van knelpunten bij het bieden van maatwerk'.

Bestuursrecht op maat staat voor een bestuurlijke omgang met burgers waarbij de menselijke maat centraal staat. De juridische kernwoorden van maatwerk zijn evenredigheid, procedurele rechtvaardigheid en mensenrechten, in plaats van een strikte focus op regels. De gevolgen van een gebrek aan maatwerk werden pijnlijk zichtbaar in de kinderopvangtoeslagaffaire. Het rapport wordt dan ook genoemd in de Kabinetsreactie op het rapport ‘Ongekend Onrecht’, die op dezelfde dag verscheen als het aftreden van het kabinet-Rutte III.

De rapporten en aanbiedingsbrief zijn online hier te raadplegen.