LUMC berekent longschade coronapatiënten met kunstmatige intelligentie

Zorgprofessionals in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) kunnen met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) snel en gemakkelijk berekenen of een coronapatiënt ernstige longschade heeft opgelopen. Dit doen ze door een CT-scan door de AI-software van het programma CAD4COVID-CT te halen.

Coronapatiënten die in het ziekenhuis worden opgenomen krijgen meestal een CT-scan om de aard en ernst van een infectie van de longen te bepalen. Met de AI-software CAD4COVID-CT is de beoordeling van deze scans nu geautomatiseerd. De software detecteert de ernst van corona op basis van het percentage aangetast longweefsel dat wordt aangetroffen. Dit levert kostbare tijdswinst op voor artsen en radiologen.

De software is ontwikkeld door het bedrijf Thirona en wordt in het LUMC toegepast via Philips Intellispace AI Workflow Suite. De toepassing van de AI is onderdeel van het Clinical Artificial Intelligence Implementation and Research Lab (CAIRELab). Dit is een kennis- en expertisecentrum waar de AI-werkvormen in het LUMC zijn samengebracht. De afdeling Radiologie is daarin een partner die voorop loopt met de toepassing van AI. Met de data uit de kwantitatieve beeldenanalyse kunnen zorgprofessionals sneller een nauwkeurige diagnose doen van de ernst van de ziekte. Daarnaast kunnen zij ook gemakkelijker het ziekteverloop van patiënten voorspellen.

'De ‘human intelligence’ van de radioloog is goed in staat om patronen te herkennen,' zegt Hildo Lamb, Hoogleraar Radiologie in het LUMC. 'Maar zeer nauwkeurige kwantificatie en berekeningen van afwijkende gebieden zijn lastiger voor het menselijk brein. De ondersteuning van AI maakt dit met hoge nauwkeurigheid mogelijk en bespaart tijd. Daardoor kunnen we een snellere en meer accurate diagnose stellen van COVID-19, en beter bijhouden of de behandeling aanslaat.'

Radioloog kijkt altijd mee
Na elke berekening komt er een pdf-rapport in het systeem te staan. Deze worden in het LUMC allemaal bekeken en beoordeeld door een radioloog. 'Het rapport bevat een kwantificatie van hoeveel longweefsel is aangedaan in de verschillende longkwabben,' vertelt Lamb. 'Daarnaast maakt het systeem een ‘overlay image’ aan, zodat de radioloog kan zien waarop het algoritme de keuze heeft gebaseerd.'

Grote stap voor AI in de gezondheidszorg
CAD4COVID-CT is ontwikkeld door Thirona als reactie op de coronapandemie. 'We wilden een bijdrage leveren', vertelt Mark van Grinsven, hoofd productontwikkeling bij Thirona. 'We zijn blij met de samenwerking met Philips, waardoor we AI naar de voorgrond van de gezondheidszorg kunnen brengen en de gebruikers van het LUMC een volledig geïntegreerde workflow kunnen bieden. We geloven dat dit een geweldige eerste stap is naar automatische analyse van medische beelden met AI.'

Het LUMC is het eerste ziekenhuis ter wereld dat IntelliSpace AI workflow suite heeft geïntroduceerd. IntelliSpace AI workflow suite biedt de mogelijkheid aan zorgverleners om AI applicaties te integreren in het werkproces.